Vad ska man göra?


Om två veckor fyller Äldsta sex år. Min lilla bebis som blivit så stor. Vad hände med det lilla knyttet som jag bar på armen dagarna i ända? Vad hände med den lilla silkeshåriga bebisen som tittade på mig med stora blå ögon o som gav mig ett "goggel" med leende på läpparna? Vad hände med de där nätterna när man vaknade upp hundrafyrtiosextusen ggr per natt för att en liten var hungrig?




Oj oj.

Nåväl. Det stundar kalas förstås. En sexårig tjej skall ju givetvis ha kalas. Men det får ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER bli fiskdamm för det är BAAAAARNSLIGT. Det får heller INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER få vara rosaskimrande prinsessinbjudningskort för det är också BAAAARNSLIGT. Sånt där är för småååååbarn.

Igår pratade vi om vilka som skall bli inbjudna. Jag föreslog att vi skulle bjuda alla tjejer i klassen. Det är ju "bara" 14 st.

Äldsta skruvade på sig lite. "Men jag leker junte med alla dom". Hon tittade på mig med sina stora blå o såg lite förskräckt ut. Jag stod på mig och tyckte att det inte var rätt att bjuda vissa bara.

Hon såg ännu mer förskräckt ut. Till och med lite ledsen ut.

Jag sa "det är inte snällt att bjuda vissa för då kanske andra blir ledsna ju". Och så föreslog jag att hon kanske kunde bjuda vänner utanför skolan till ett kalas, och klassens tjejer till en annan dag.

PLÖTSLIGT BÖRJAR HON STORGRÅTA! Lilleskutt-tårar sprutar o hon är allvarligt jätteledsen.

Jag fattar inte riktigt. Hennes kloka far borde ha suttit här istället för jag är för blödig.

Så säger hon: "men mammaaaaaaaaa... jag veeeeeeeet ju inte vad jag skall göraaaaa... jag oooooorkar inteeeee!!!!"

WHAT??? En sexåring som inte orkar planera sitt kalas??? Vad har jag missat? Vad händer? Har hon fått fel i huvudet?

Då tar jag tag i henne o säger "Nu får du tala om varför du gråter för jag förstår ingenting! Vill du inte ha kalas?"

Hon svarar "Jo... (snyft snyft) men jag leker ju inte med alla i klassen så varför måste de komma?".


Då bestämde jag mig. Jag sa "Vet du gumman, det är DU som fyller år. Det är DU som bestämmer så om du inte vill bjuda alla så behöver du inte det!"

Hon är fortfarande ledsen o säger "Men tänk om någon blir ledsen nu då?!!". Tittar på mig IGEN med de där stora dystra blå.

VAD FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN SKULLE JAG DRA TILL MED DET DÄR FÖR???? Nu kommer hon ju tänka så hela tiden.

Nu vädjar jag till er därute!!!! Vad tycker ni??? Visst måste väl jäntan få bestämma själv vilka som skall få komma? Eller är det mobbing?

HJÄÄÄÄLP!!!!!!





Kommentarer
Postat av: Cia

Inte ska hon väl bjuda alla heller..

Man kanske inte behöver flasha med inbjudningarna i skolan utan lägga på brevlådan istället...



Nån måtta får det vara med millimeterrättvisa i rädsla för att såra nån...shit man blev ju inte bjuden på alla kalas bara för att nån fyllde år..Man blev bjuden till dom man lekte med!



Här har vi Curlingsamhället i ett nötskal..Jösses hur ska de små liven klara av att bli vuxna?

2008-09-03 @ 11:15:26
URL: http://galencirkus.blogspot.com
Postat av: Garbo

Ja usch vilket dilemma..

Vad jag minns från både min egen skoltid samt sonens så inte sjutton bjöds alla i klassen för att va rättvis det där är nått som nån pedagog har hittat på...måste så vara..

Va sjutton alla kan inte va nöjda jämt och vad lär vi då våra barn om alla ska va glada jämnt o ingen va utanför?



Inte sjutton bjuder vi alla arbetskamrater eller grannar bara för att vara rättvis?

Tänk att behöva sitta o umgås med folk som jag i normala fall inte skulle bjuda bara för att det ska va rättvist! Vem har kommit på nått sånt dumt!??



Sen att man ska va snäll artig trevlig och så i andra sammanhang e självklart, lite sunt förnuft o hyffs men att tvingas bjuda nån man inte tycker om..nä det tycker inte jag.



Lycka till/Kram

2008-09-03 @ 11:15:39
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Fru P

Cian o Garbis, ni e grymma! Huvudet på spiken! Tack tack. Ni har så rätt så rätt. Cians "Här har vi Curlingsamhället i ett nötskal..Jösses hur ska de små liven klara av att bli vuxna?" gjorde så allt kändes 1000 ggr lättare.



Tack tjejer.

2008-09-03 @ 11:18:20
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: jama

Grattis lilla (stora) stumpan. Ha ha. Lustigt. Jag har oxå tänkt blogga om min dock mkt yngre tjej o lägga in ett litet collage.... ;) Ja så gott det går, på 2 år ;)



FAsen va svårt. Jag hade nog vart likadan...säger ena saken ena stunden o sen ändrar man sig.. Ha ha. Man är bra på att stå på sig. Not.



Hon har ju såklart rätt på ett sätt, å andra sidan får man försöka få dem att tänka om det var HON som inte blev bjuden. För nån stackare blir säkert aldrig bjuden om alla gör så... Fan svårt asså.



Men jag säger såhär. Av 14 tjejer, bjuder hon 13 då är det taskigt. Annars, de hon leker med är väl perfekt, plus några övriga vänner utöver skolan kanske :) Då blir det lite blandat oxå o inte bara att man "fryst ut" vissa skol-polare...



Svammel. ;)



VA söt hon va som bebis. Åhhhhhhhh....blir man sugen på en till eller? Njaaaoooo.



KRam

2008-09-03 @ 12:42:35
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: jama

Åhhh tack för kommentaren om min lilla sockertopp :) Ja hon är urmysig. Kommer som sagt ett litet collage senare....2 år me Almis :)



Kram!

2008-09-03 @ 12:45:22
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Hon väljer dom hon vill bjuda. Vill hon inte bjuda alla tjejor klassen så gör hon inte det. Men inbjudningskorten får då inte lämnas i skolan utan skickas hem till inbjudna barnen.

2008-09-03 @ 13:00:57
URL: http://dagenseko.blogg.se/
Postat av: ulrica

Jag skrulle precis skriva.. men så såg jag att Dagens Eko skrivit det jag skulle skriva :)



men självklart måste dottern själv få välja vilka hon vill ha på sitt kalas.. men det är ju lite tjorvigt då med dom där inbjudningarna.. sen kan man kanske styra in det så att inte 9 av 10 blir bjudna och bara en inte blir det..



Men det kommer säkert bli ett kanonroligt och icke-barnsligt kalajs :o)

2008-09-03 @ 13:17:34
URL: http://ulrica.org
Postat av: alis

ÅÅÅH; det är ett jättedilemma! Skitjobbigt!

Men varför ska alla ungar jämt vara kompisar när inte alla vuxna på en arbetsplats är det?

Kolla hur många som hon inte vill bjuda, är det bara ett par, så kanske hon kan bjuda dem ändå?

2008-09-03 @ 13:34:28
URL: http://mittalisliv.blogspot. com
Postat av: pangis

Lilla sötaste gumman. Så här är det: Vi måste bestämma åt våra barn och tala om för dom att dom får säga att det är vi som har bestämt, dom orkar sällan ta egna beslut och så kommer det vara långt fram i tiden. Än idag måste jag ta vissa beslut åt min 15 åring och hon tycker att det är skönt.



Mitt förslag: Bjud alla på kalaset, det blir bara väsen annars. Sen får hon ha pyjamasmys en kväll med sina kompisar som hon leker med. Typ film och godis utan småsyskonkväll... Bara för dom stora.. Meddela henne att du har bestämt det, du kan även säga att du har pratat med andra mammor om vad dom tyckte.



Att inte bjuda någon kan komma att ställa till besvär för din vackra tjej framöver..



Hon är ljuvlig btw och har uppenbarligen alltid varit det!!!! :-)

2008-09-03 @ 13:47:54
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: pangis igen

PS om dom hon leker med inte går i henens klass får ni bara satsa på heöa högen och hoppas på fint utomhusväder eller att några blir sjuka:-)

2008-09-03 @ 13:48:51
Postat av: Mattias

Jag och Tina pratade precis om sånt där i helgen. Tänk när vi kommer till kalasåldern snart sa vi :) Svårt det där för det finns ju inget rätt och fel och du har ju redan fått så många kloka svar så jag ligger lågt... = vet inte hur jag skulle ha gjort

2008-09-03 @ 14:19:05
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Anders Ingvar

Nu har ju inte jag barn o så, så jag kommenterar med utgångspunkt med sånt som jag känner igen!



Börja snacka om kalaset, sprid det lixom, jobba upp en grym hausse kring det hela.

Sen när det är dags för kalas så är det hundratals ungar som vill komma in, det är här Fadde kommer in.

Hyr in honom för en billig peng, så står han i dörren.



- Har du VIP kort....?

- neeeee...

- Srår du på listan?

- neeeeee...



- Då är det kört för dig i kväll! SLUTDISKUTERAT!!



Då kommer bara de in som lilltejejen vill ha på kalaset och de som inte kommer in blir inte ledsna utan mer förbannade på Fadde, och det är ingen kille man leker med, det förtår de små liven, så de linkar hemåt helt enkelt.





Problemt löst? jag skulle tro det!!

2008-09-03 @ 14:47:58
URL: http://rutigclown.blogg.se/
Postat av: Cia

Tick tack tick tack

Vaddåär det hemklockan..Nää det är Cians biologiska klocka som hoppade igång efter att ha sett underbart söt nyfödd kicka högst upp i inlägget!



Ni har så otroligt vackra barn..Men det vet ni ju redan



Diggade AndersIngvars lösning på problemet!

2008-09-03 @ 14:49:56
URL: http://galencirkus.blogspot.com
Postat av: Mia

Håller med det en del andra har skrivit.

Hon kan bjuda PRECIS vilka hon vill...... MEN ni skickar ut inbjudningskorten privat, hem i brevlådan ska dom ALLA, även dom som går i hennes klass....

Tänk om man bara umgås med TRE i sin klass men 8 ungar på gården hemma... ska man då i denna hysteriska kalastid... bjuda in klassens flickor "bara för att"...

Nej,.....

MEN, det kan ju bli knas OM, men bara OM, alla utom en eller två i en klass får komma... men så länge som det bara är ett fåtal, så tycker jag att det är OK....

Kanske mer är föräldrar som gör affär av sånt.... Barn är ganska kloka!!

Ditt barn verkar klokt som VET att det är såna hon inte leker med... så varför????

Var som sagt bara noga med att skicka inbjudningarna till alla hem istället för i skolan!

2008-09-03 @ 15:57:00
URL: http://livethosmig.blogg.se/
Postat av: Jonna

men guuuuuuuuuud vad söt ;)

2008-09-03 @ 17:34:32
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: Magnus

Låt hon bjuda de hon vill till sitt kalas. Men jag skulle inte dela ut inbjudningarna i skolan utan skicka dom med snigelposten.

2008-09-03 @ 17:46:06
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Fru P

Men oj va många bra kommentarer!



TACK TILL ALLA!

2008-09-03 @ 21:20:43
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: Jonna

Godnatt sötis!

2008-09-03 @ 21:25:22
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: moster

shit vad det går fort.. minns när jag var hos er på kungholmen kunde titta på henne i timmar.. 6 år redan!!? sjukt.. jaja, vi ses den 13e/14e då.. kram kram

2008-09-03 @ 21:47:31
Postat av: Anonym

2008-09-03 @ 22:53:38
Postat av: Frippo

Vilket vackert barn. Fina gener...=)



Klart hon ska bjuda dom hon vill. Hon kommer imorgon ha kommit över "måste bjuda alla för annars blir dom kanske ledsna" och inser själv att hon bjuder dom hon vill.



Behöver inte flasha kanske men att hyscha med det alt skicka i posten, känns som det kvittar. Dom snackar ju med varandra på skolan. Före och efter.



Jag vill förresten inte ha massa ungar springandes där att serva som hon egentligen inte vill ha där...

2008-09-04 @ 00:22:23
URL: http://frippo75.blogg.se/
Postat av: Nina

Många kloka kommentarer här.... känns som jag inte har nåt att bidra med mer mer än att hon är så galet söt ONGEN!!!



PUSS på er allihop!

2008-09-04 @ 07:54:25
URL: http://niiinis.blogspot.com
Postat av: Malla

Kan bara hålla med ovanstående talare...



Både i kalastänk... Och i hur söt hon är, precis som era andra ungjärpar!



Tänkte bara på Frippos tankar... Visst de kommer att prata. Men min erfarenhet är att det blir mindre vuxentjafs om man sköter kalasinbjudningarna utan skolans/dagis hjälp...



För det kan jag berätta... Vuxna ställer till satans mycket mer krig för kalasinbjudningar än vad de icke bjudna ungarna gör. Och när man bjuder in "privat".. Så markerar man liksom lite sund intigritet.



Hoppas lillastora tjejen får sin önskedag iaf..



Pok



Mallaharsettvuxnaståochskrikatillvarandraomkalasbralla

2008-09-04 @ 08:09:25
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Frippo

Malla,

säkert. Men grejen är att jag inte bryr mig ett skit i om en förälder till en unge jag inte vet vem det är (än mindre föräldern)tycker min dotter (vi) borde bjuda hela rasket. Även om jag vet om dom så bryr jag mig inte. Det är inte deras ensak vilka äldsta bjuder. Jag lever efter hur jag själv skulle resonerat = inte brytt mig om hon blir bjuden eller inte. Det hade varit skillnad om hon bjudit 88 st och inte den 89:e. Nu blir det hälften som hon känner. Till saken hör att hon preeeeeeecis börjat i sex-års och känner inte dessa ännu. Nästa år kanske hon vill bjuda alla, så då så, välkomna.

2008-09-04 @ 12:03:56
URL: http://frippo75.blogg.se/
Postat av: Malla

Frippo... Jag håller helt med dig.. Barnen får såklart själv välja. Oavsett om man känner föräldrarna/ungarna.. Och jag är definitivt en förälder som inte ens tänkt tanken att ens bry mig om mina ungar blir bjudna eller ej, men å andra sidan.. De blir alltid bjudna.



Det jag tänkte på var bindgalna föräldrar som tar jävligt illa vid sig och både ger sig på kalasungen och deras föräldrar... De finns! Och de är inget roliga för någon... Och jag har sett åtmindstone en förälder som bjöd in en unge på grund av föräldrarnas påtryckningar... Hur kul blev det för någon? Inte alls!



Själv är jag också lyckligt befriad från att ta alltin personligt. Dessvärre är inte alla i omgivningen det.. Å som sagt.. Bara en tanke/erfarenhet jag har...



Pok



Mallahoppasdetblirbrahurniänväljerbralla

2008-09-04 @ 19:45:46
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0