Uopa!

Två inlägg på en dag. Världsklass.

Ni som inte ids läsa om ungar o barnuppfostran kan sluta nu.

* * *

Ikväll har jag haft tredje världskriget här hemma. Två av tre tjejer har varit TOTALT utballade och jag har skrikit och betett mig jag också. Ett tag grät jag en skvätt också. Jag orkar liksom inte!!! Vad ska jag göra??


Så har såg det ut ikväll:

Hämtar först Äldsta (en rutin jag har) på fritids. Kliver in med brett leende o utslagna armar och vad får jag tillbaka? Hon snörper ihop munnen, himlar med ögonen o låtsas inte se mig. Jag försöker att låta sånt rinna av mig men varje gång så känns det i hjärtat... i synnerhet nu när situationen är som den är. Jag vill ju att varje sekund med tjejerna skall vara ljuvliga o rosaskimrande.

* * *

Nåväl. Skickar hem jäntan som hittar hem själv o kan själv låsa upp. Går till Lilla Hons dagis. Där möts jag TACK O LOV av öppna armar o ett "mammaaaaaa". Det andra = glömt.

* * *

In till Fröken Mittens dagis. Där möter jag en super-speedad tjej som vägrar att gå hem. Hon far runt som värsta damp-ungen, skriker o har sig. Jag frågar fröknarna om hon brukar bete sig så o de säger i kör "nääääe". Vad jag än säger till flickan blir ett "nej" eller "nej tänker jag inte" tillbaka. Inför fröknar o andra dagisbarn.

Att befinna sig i den här situationen, fullt påklädd i vinterjacka och med en liten tvååring runt benet gör en lite... svettig.

HEEEEEELA vägen hem gråter Fröken Mitten. Hon stannar till då och då o skriker som en stucken gris. Jag behåller lugnet dock.

* * *

Kommer in genom dörren. Ropar efter Äldsta bara för att kolla att hon verkligen kommit in o är hemma och får ett skrik tillbaka i form av "jaaaa va ääääär det???". Sur som ättika.

Ursäkta att jag bryr mig om dig!

Båda småtjejerna gnäller för de kan ju ABSOLUT INTE ta av sig jackorna själv. Och gnällallergiker som jag är så gör jag det åt dom. För det bekommer mig faktiskt inte. Jag kan klä av dom hur många gånger som helst, bara jag slipper gnäll.

* * *

- Gissa vad jag ska laga för mat ikväll? Säger jag entusiastiskt. Jag har verkligen tänkt till, för jag vill att mina tjejer så här sista kvällen innan jag drar  skall vara GLADA och LYCKLIGA.

När jag berättar att det är våfflor med grädde o sylt så rynkar Lilla Hon på näsan direkt o säger "vill inte ha såttlor".

Fru P biter sig i läppen. De andra blev iaf lite glada.

Barnen äter EN våffla var. Eller nä förresten, Äldsta äter två.

* * *

Sen blir det storbråk om datorn. Fröken Mitten vill spela. Äldsta vill spela. JAG KOM HIT FÖÖÖÖÖÖRST!!!!! Och så vidare. Jag är rättvis o ställer klockan på 10 minuter i taget. De får turas om helt enkelt.

Funkar rätt bra. Men jag vill inte ha tjejerna framför burken alltför länge o när jag ber dom stänga av så blir det musik kan jag lova. UUUUUSSCCCCHHHHH vilken HEMSK mammaaaaa!!!!!

* * *

Efter ett tag hamnar alla så gulligt i dubbelsängen. De skall busa lite. Jag kommer in o myser. Gillar när de skrattar o leker med varandra. Alla tre.

Två minuter.

UUUUUÄÄÄÄHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH. HON SLOOOOOOG MIIIIIIIIG!

Tårar. Skrik. Gråt.

Jag försöker trösta o sluta fred dem emellan men jag gör det bara värre. Då slår det slint för Fru P.

NU FÅR NI FAAAAAAN GÅ O LÄGGA ER ASSÅ. DETTA VAR DROPPEN!!!! VAD JAG ÄN GÖR BLIR DET FEL OCH NU FÅR NI GÖRA ER I ORDNING FÖR SÄNGEN!

Ooohh jävlar vilket liv det blev. Ni kan inte i er vildaste fantasi förstå vilken decibel-nivå dessa tjejer kan komma upp i. Öronen trillar av.

* * *

Det dåliga samvetet börjar krypa in under skinnet när alla tre är färdiga. Jag vill vara en SNÄLL, GLAD och GOD mor så jag föreslår en SAGA (även om de inte förtjänade det).

JAG VILL VÄLJA!!!!!

NEJ JAAAAG!

NEJ JAAAAG!


Mamma väljer saga.

JAG VILL SITTA I MAMMAS KNÄÄÄÄÄ!

NEJ JAAAAG!

NEJ JAAAAG!


Ingen får sitta i knät.

JAG VILL SITTA BREDVID MAMMAAAAAA!

NEJ JAAAAG!

Det är svårt att ha tre stycken vid sin sida, alla kan inte sitta bredvid. En MÅSTE sitta i knät för att alla skall kunna se.

Fröken Mitten frågade först så hon får sitta i knät tillslut.

Detta resulterar i att Äldsta SKRIKER, springer in på sitt rum och kastar saker.

ALLA HATAR MIIIIIIIIIG!!!!!!! INGEN TYCKER OOOOOOOM MIIIIIIIG!!!!! JAG MÅSTE LÄSA SAGA SJÄLV FÖR MIG SJÄÄÄÄÄÄLV!!!!!!! FYYYYYY VA ORÄTTVIIIIIIIIIST!!!!

När de små är lagda så smyger jag in till Äldsta för att sluta fred. Hon pratar inte med mig. Hon bläddrar frenetiskt i sin digitalkamera o jag frågar vad hon gör. Svara inte. Tillslut får hon fram "PAPPAAAAAA" och gråter hysteriskt.

Jaha. Hon ville sitta o dumstirra på sin pappa när mamma varit såååååå dum o elak.

- Vad gör jag för fel, gumman? Varför är ni nästan jämt så arga och ledsna på mig? Jag vill bara att ni skall vara lyckliga och glada men vad jag än gör blir det fel. Varför?

Inget svar.

Ingen idé att fortsätta.

* * *

En timme senare när jag står i badrummet kommer hon in.

- Förlåt mamma.

KRAMAS LÄNGE!

* * *

Jag bär in min sexåring till min säng. Hon får sova bredvid mig inatt. Även om hon inte förtjänar det...

... men det skiter jag i.

* * *

Ps1. Jag var så arg när jag borstade tjejernas tänder att jag HÅRT råkade borsta bort Äldstas andra lösa tand... Ooops.
Ps2. Detta måste vara det LÄNGSTA inlägget i bloggvärldens historia. Tror fan inte ens morsan orkar läsa.

Kommentarer
Postat av: A

Jag orkade läsa!

Även om jag inte har tre barn utan två, och även om det är mycket mer ålderskillnad mellan mina och jag slipper bråk dem emellan så finns det ju stunder när jag blir helt GALEN.

På Sonen som trotsar och skriker och ska bestämma (trots att han inte ens vet själv vad han vill).

På Dottern när hon svarar snäsigt eller tycker att jag "aldrig fattar någonting".

Och detta fast jag vrider och vänder mig ut och in för att vara till lags, för att vara snälla-mamman-som-alltid-gör-det-bästa-för-barnen.

Ständigt dåligt samvete för något.

Tankar. "Förstör" jag barnen för att jag är så hemsk?



Av det jag läser om/av dig så verkar du vara en perfekt mamma för dina barn.

Trotsåldrar, trötthet och andra omständigheter gör ju att det allra gulligaste ungar kan förvandlas till monster.

Äldsta är ju så stor att hon säkert förstår vad som sårar dig (kolla bilder på pappa och skapa dramatik och tårar).

Och sen får hon dåligt samvete och vill att allt ska vara bra.



Man måste få vara tuff och bestämd mot sina barn, även om man bara träffar dem varannan vecka. Det kan liksom inte vara rosaskimrande. Det måste vara på riktigt.



Och fy f-n vad jag svamlar. Och nu har jag nog skrivit den längsta kommentaren, ever.

Och du orkar nog inte läsa allt.

Om du gjort det, så KRAM på dig.

Stå ut! Det blir bättre, och sämre, och bättre igen.

Det går upp och ner, vettu! ;)

2009-02-25 @ 22:27:33
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: mor

morsan orkar alltid läsa.....kramar till tusen

2009-02-25 @ 22:33:23
Postat av: Fru P

A, jag orkade också läsa :-) Tack för pepp!! Och tack för kram!



Mor, härligt :-) Skönt att du är med mig även när du inte är det :-)

2009-02-25 @ 23:11:46
Postat av: Garbo

Kära hjärtanes då!

Ja en del hör ju till åldern en del syskonrivalitet och så en dos separationsångest på detta sen är det flytt på G har jag förstått så varför blir det som det blir?

Kanske just därför.

Ni gör vad ni kan i denna sits och ni gör det bra,alla krav som ställs ställer ni själva och det är det som kan bli jobbigt.

Man vill så mycket och allt ska bli bra så ser man framför sig hur ungarna glatt kutar i ens famn så blir det inte som man tänkt man blir besviken o undrar hur man kunde göra bättre.

Svaret är att ni gör det bra och barn måste oxå få agera utåt och få ha rätten till att känna bli sura och såra för det kan dom sanna mina ord.

Säg den kotte som inte packat sin väska o ska flytta när mamma el pappa e dum!??

Ta Lotta på bråkmakargatan tex ;)

Det hör till.



Sen är det ju så att du vill ha det mysigt ihop sista kvällen o sen spricker planen och du måste gå hemifrån med dåligt samvete eller åtminstone tyngt det är tufft gumman men verkligheten.



((Massa Kram))

2009-02-26 @ 08:45:11
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: mallis in real life

Jag orkade oxå läsa hela.



Även om jag inte har några barn själv (än) så förstår jag hur jobbigt du har det. Det är minsann ingen dans på rosor. Ibland brukar jag säga att man måste nå botten för att kunna ta sig upp, att man har någonting att jämföra med.



När tjejerna är sådär underbara och rosaskimrande är det lätt att glömma de tuffare tiderna, men det är klart att tjejerna behöver agera ut lite. Det vore nästan konstigt om de inte reagerade på den nya situationen i deras liv.



Jag vet att du är en jäkligt bra morsa och jag antar att du bara måste stå på dig, det är tufft för er alla. Det är väldigt många känslor inblandade och barn vet väl oftast inte vart de ska göra av sin besvikelse eller ilska överhuvudtaget.



Tycker om dig. Kram på dig.

2009-02-26 @ 09:20:05
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Fisen

Visst orkar vi läsa! Skönt att veta att familjer är rätt lika!!!

Jag Vet att jag inte får klaga när jag bara har ett barn...men men det är inte alltid lätt för det!!!

Ena dagen är Pappa bäst, andra är Mamma bäst (som när jag ger min 10-åring pengar till dyra BjörnBorg kalsonger)vissa dagar slår det slint helt å det är dagar när pappans-nya-tjej-fröken-mullig/fet är bäst.......



Jag har iallafall fattat Mitt beslut, jag ska gå i terapi!! Trendigt va?!

Näej inte för att fröken-förort strävar efter det utan för att jag inser att det ibland blir för mycket! (det kan bli det även med ett barn)

Kram till dig o till familjen!!

2009-02-26 @ 09:55:44
Postat av: Fru P

Fisen, ja det spelar nog ingen roll om man har ett eller flera barn. Samvete och ångest tillhör oavsett. Skönt att vi är flera - så vi kan peppa varann! Terapi har jag redan gått, det är SKÖNT men jag inser att jag behöver terapeuta mig själv för då går det bäst :-)



Malliz, gråter lite. Du e så snäll. Tycker om dig massor tillbaka.



Garbo, huvudet på spiken. Lotta är en bra referens!

Stor kram till dig du ljuvliga kvinna.



2009-02-26 @ 10:06:09
Postat av: Sjuvagnsmamman

Har bara en sak och säga! Vi småbarnsföräldrar sitter i samma djävla båt och det är för det mesta en sju helvetes storm på det där havet!

2009-02-26 @ 10:07:01
URL: http://blogg.passagen.se/sjuvagnsmamman/
Postat av: Nina

Känner igen allt!! Gumman...våra små hjärtan som springer utanför våra kroppar kan faktiskt reta oss till vansinne så vi fan ryker. Samtidigt så har vi de mest underbara stunder med dom!!!



Du är i alla fall så jäkla bra, glöm inte det!!



Puss

2009-02-26 @ 11:27:01
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: Ankan

Men jag orkar läsa, det är min höjdpunkt här i livet att få läsa min bästis blogg...



Love U!!

2009-02-26 @ 12:58:18
Postat av: DRC

Ett ord, internatskola :)

Kan det inte vara som julafton lixom? att man uppskattar dom små liven mkt mer när dom är änglar efter att dom varit bråkiga ett tag?



Min vandrande pinne var oxå jätte olydig igår, det tärde på mig ska du veta!



Kämpa på Fru P, ngt säger mig att du är en fantastisk mor, så det så!



2009-02-26 @ 13:23:16
URL: http://rutigclown.blogg.se/
Postat av: Mattias

Inget jobbigt alls att läsa detta inlägg eftersom du alltid skriver på ett sånt roligt sätt även om det handlar om en asjobbig kväll!



Fyfan, jag beundrar verkligen dig som inte bara svimmar efter sådana där kvällar och mina tankar på syskon till max i framtiden känns alltjämt skrämmande :)



Du verkar vara en kanonmorsa och förlåt om man skrattar lite när man läser din berättelse för jag förstår ju hur tokig man skulle bli själv! Bara att ha en max med eviga sömnproblem och som börjar bli lite trotsig är ju ingenting men kan göra mig galen ibland så det ggr 3, oj oj.



Kämpa på med dina söta tjejer!

2009-02-26 @ 15:54:32
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: pangis

Jag orkade läsa och kände igen en hel del.. 6 årsåldern är en liten förpubertal period där de första små hormonerna kommer.. Så där kommer dom vara när dom blir äldre med och det är bara att backa tills det lagt sig.. Inget att göra åt .. bara att flyta med hormonströmmen och du gjorde alldeles rätt som lät henne sova hos dig. När kids trotsar och i synnerhet när hormoner är inblandade måste man ösa kärlek på dom ÄVEN om man innan satt tuffa gränser! Bra jobbat!



Sen tror jag dina tjejer reagerar lite på skillsmässa och allt och det är något bra! Det är friskt och sunt att reagera, värre om dom blir inneslutna och tysta.



Nej förfasas inte du har tre friska fina vildar som är precis som barn ska vara. Och du är exakt som alla andra vi mammor.. Vi pallar inte trycket alla dagar! Ingen gör det vad de än säger. Just nu tittar jag på ett hål i en garderob som jag sparkade sönder i ren skär j-a "jag är less på hela skiten ilska". Hålet är kvar som en påminnelse om att jag är en sund och mänsklig förälder!



Tror på dig gumman! Kram

2009-02-26 @ 18:37:14
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Malla

Ähh... Va fan.. Det som inte dödar härdar..



Lite mammatips..



Slå upp ett glas god wiskey.. Kvista ut och ta några bloss.. Sätt dig i soffhörnet.. Och säg att ungarna får vara mamma och du barnet..



Sen sätter du igång att köra med dem.. Härma alla utspel du bara kan.. Gör de inte som du säger så gnäll, skrik och var allmänt odräglig.. Kasta böckerna de nyss hämtade.. mm.. mm.. Har du inte fått glada ungar förr så.. Glada och stressade blev mina.. Men de tyckte det var skitkul när jag härmade dem.. Efter det kaoset kunde vi prata om hur man beter sig mot varandra och varför..



Pangisen är som vanligt klok.. Och jag spär på med att köpa en bok om barns utveckling.. Det är faktiskt en tröst att se att väldigt mycket har både fysiska och psykiska förklaringar.. Funkar finfint på alla utom min Lilla T... Hon utvecklas precis som hon vill.. Jaja lite skit i maskineriet får man räkna med.. De andra ungarna har gillat skarpt att vi läser tillsammans om just deras ålder.. Ungarna vill ju också fatta vad som händer..



Skilsmässan påverkar er alla.. Jaha!?!? Och vad är det du inte förstår i det då gumman? Tror du att du är någon stålmorsa? Sorry bönan... Du är en mamma som verkligen försöker få ihop allting i en kaotisk situation... Va fan.. Det gör ont att skiljas.. Hur väl man än är förberedd.. Jag är superglad att jag är skild.. Ändå kan jag få gråtattacker över "familjen som inte blev"... Eller över den skit jag och barnen hamnat i.. Men vad då!? Så´nt är livet..



Massor av pokar till dig du bästa mamma..



Mallavärdlösmammaiblandbralla

2009-02-26 @ 22:33:13
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Fru P

Malla, wow. Det där var starkt o satte sig som en smäck. Tack.



Pangis, ja du är alltid så klok... och säger alltid rätt saker. Tack.



Mattias, oj va rörd jag blir. Tack.



DRC, love you.



Ankan, åh va söt du e.



Nina, alltid härliga o peppande ord från dig. Tack.



7vagnsmamman, YES!! Så ser verkligheten ut. Bara att gilla läget.

2009-02-27 @ 08:36:14
Postat av: pangis

Den här gången slår Mallan mig med hästlängder i klokhet! I fortsättningen ska jag röka och dricka whiskey när jag lackar på teensen:-) Kärlek till er!

2009-02-27 @ 11:26:12
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Mattias

Jag som varken gillar cigaretter eller whiskey måste hitta nåt special som jag kan lugna mig med :)

2009-02-27 @ 15:04:41
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Gävletjej

Fru P...Känner igen i stor sett allt, typ been there done that....skitjobbigt... finns inget värre..grejjen m kameran o äldsta är totalt urjobbigt..men det kommer att bli bättre inte nu, inte sen men senare!!!!!

Jag tror iaf att jag förstår dig för jag har varit i samma situation...men nu är barnen snart 15 o 20 (vet inte ens var tiden tagit vägen) och saker har klarnat, blivit bättre och jag älskar ff mina barn,,,,o de mig (konstigt nog) eftersom jag har sådana starka minnen av vad du beskriver..Verkar inte som de kommer ihåg just dessa stunder..(däremot andra som jag inte har en susning om)...men de minns också hur jag läste saga för dem, hur vi sov i dubbelsängen, frukost

ten i sängen, hur vi möblerade om, prat om pengar när man skiljer sig och vad vi skulle prioritera, läxläsningen i köket, restaurangbesöken vi gjorde var tredje månad (när vi hade råd) semestern till billiga Polen isf turkiet..mmm barnen gillar dig ändå..älskar dig..trust me..men det känns hårt nu...

kämpa på!!!!! Du kan o du gör rätt...

>>>>>>>>>>>>>>trevlig helg o kramen.../H

2009-02-27 @ 21:26:50
Postat av: Fru P

Puss på dig GÄvletjej.

2009-03-01 @ 20:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0