Brutala sömnproblem!


Det kan inte ha undgått någon att jag slutat sova på nätterna. Det börjar bli ett jävla problem skall jag säga. För varje dag samlar jag på mig nya påsar, nya bekymmersrynkor och nya gråa hårstrån (det sista är egentligen inte sant, men låter bra som krydda liksom).

Förr i världen var jag MÄSTARE på att sova. Jag kunde sova hur länge som helst på morgnarna. Jag kunde somna direkt när jag lade huvudet på kudden. Jag kunde sova TUNGT och väcktes inte av någonting.

Sedan jag fick barn har det varit lite sämre med soveriet. Självklart de första åren per barn, det liksom tillhör.

Men se'n då???

Nu är mina barn stora och sover hela nätter (förutom ibland då... som i natt... när de vaknar miss i nassen o tror att det är morgon) och jag har VERKLIGEN ingen anledning att vakna flera ggr per natt.

Problemet är egentligen inte att jag vaknar upp. Problemet är att jag inte somnar om. Det är otroligt störande och frustrerande...

Barnen är som sagt inte orsak till mina sömnrubbningar. De veckor jag inte har barnen ser likadana ut. Dvs no sleep. FATTAR INTE!!!!

Så läser man i alla blaskor om hur man bäst uppnår total skönhet, både inre o yttre. Jo, framgångsämnet är SÖMN. Fan också. Matsmältning, hy, hår, själslig harmoni... allt gott kräver goda nätters sömn.

Igår plöjde jag igenom en tidning där Jennifer Aniston blev intervjuad. Hon röker, hon festar, hon lever rövare på många sätt och det enda tipset hon hade för skönhet är....... SÖMN. No shit Sherlock. Det menar du inte?

Tänk om jag bara kunde få lägga ner huvudet på kudden någon kväll o somna. Tänk om jag bara kunde sluta ögonen o slumra in UTAN att behöva tänka igenom flera år tillbaka och flera år framåt. Tänk om jag kunde strunta i att fundera på vad jag måste göra på jobbet dagen efter, vad jag måste planera för middag. Tänk om jag kunde strunta i att oroa mig över barnen, vad jag inte borde sagt eller gjort, vad jag istället borde göra o säga.

Jag lovar att jag inte överdriver när jag säger att jag säkert ligger i två timmar o bara tänker innan jag somnar. Hur trött jag än är. Och när jag väl somnat så sover jag så oroligt att jag vaknar om ett barn vänder sig om i sin egen säng i rummet intill... så börjar funderingarna igen... och igen.

Fick tipset av min goda vän att testa Valerina Forte. Det har jag gjort ett tag nu. Funkade bra tyckte jag men jag märker att jag sover lika illa ändå, jag blir bara tröttare... typ hela dagarna istället?!!!

Skall köpa lugnande kvälls-te nu tänkte jag. Kanske funkar?

Eller så får jag vänta med att sova tills jag dör. Den dagen lär ju komma fortare än jag önskar känner jag... ty jag är fan halvdöd nu.

Neeeeeeeeeeeeeeej jag är inte ute efter att alla skall tycka synd om mig nu, jag behöver bara ventilera mig lite.


Grattis alla ni som kan sova :) Hoppas ni är värda det :)






Kommentarer
Postat av: jama

Känner igen mig, till viss del. Sover så "lätt" så jag kommer på mig själv med att många ggr ligga vaken o fundera över om jag ens somnade nån gång...?!



Det är ju sådär, vi tänker så mkt. Som du skriver, på jobb, barn, vad vi sagt o gjort, vad vi borde ha sagt eller inte ha gjort....



Helt klart så behöver du ngn slags avslappning. Det låter som att du har svårt att komma ned i varv. Att träna sent på kvällen är tyvärr inte bra (det märkte jag förra måndan, efter danspasset). Vet inte hur ofta du gör det? Sitta vid datorn sen på kvällen ska du inte heller göra, det stör sömnen.



Läsa då? Jag blir skittrött så fort jag öppnar en bok eller börjar bläddra i en tidning.



Annars finns det som sagt en del "hälsokost" grejer, kolla i nån Life butik el liknande? Vet dock inte hur bra det funkar...?



Sömn måste man ha, annars fungerar man inte!!



Kram på dig snygging

2011-04-18 @ 17:30:19
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Fisen

Hej

Eftersom jag är den typen som Inte tror på lugnande promenader, öppna fönster, ingen cigg eller alkohol före läggdax eller varm mjölk mm, utan Alltid Alltid tar den lättaste vägen..så är mitt "ytliga" tips att gå till läkaren och be om Stilnoct. Alla är kanske inte för att man ska ta till tabletter men att ta dem i någon vecka bara för att komma in i en sömnrytmn var för Mig det bästa!!! Eftersom de är en insomningstablett så har jag inte varit orolig för att Inte kunna vakna om nåt skulle hända. Lycka till , Din vän som alltid tar den "lättaste" vägen!

2011-04-19 @ 09:25:32
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma

Mitt hjärta.



Jag TYCKER SYND om dig och det är för att jag varit där själv och det är INGEN lek. Jag har sviter kvar fortfarande men jag är MYCKET bättre nu än jag var för nåt år sen. Hände att jag sov 5 minuter per natt. Jag var som en vandrande vålnad och livet gick i slowmotion till slut. Man håller ju inte...



Jag analyserade som du.... sen blev det en fix idé. Jag gick till sängen med lite smågnagande ångest om hur det skulle gå att somna? Hur det gick att somna då? Inte alls... det gick inte hur jag än försökte. Ångesten och stressen över att sova var det enda som gnagde så till slut gav jag fan i´t. Jag grät många nätter, som ett litet barn. Sen somnade jag totalt utmattade klockan halv 5 på morgonen. Kanon, NÄÄÄ!



Du vet att jag alltid vill försöka ge bra råd... och jag ska försöka göra det, dom råden ajg tog till mig och som till slut gjorde att jag kunde sova.



1) Det är tankegången som styr det. Det är de man ska försöka komma ihåg. Det är tankarna som gör att du inte kan sova och kanske inställningen till att sova. Försök att koppla bort att du ligger där vaken. Ta det för vad det är. Ligg inte och vrid dig, gå upp och plocka ur diskmaskinen, gör korsord, kolla film, knyppla. Ha dov beslysning omkring dig. Men ligg inte och vrid dig. Sen gör du ett nytt försök. Funkar det inte igen så gör du om det. Försök lära hjärnan att inte tänka sömnlöshet. Försök lära hjärnan att sluta tänka på allt du klurar på. Jag skrev ner allt jag klurade på, som om jag rensade hjärnan från tankarna. Då visste jag att det stod där och jag kunde ta "tag" i det dagen efter men inte tänka på det just nu.



2) Köp the som är lugnande. Hälsokost har the som gör att du lugnar dig. Ta ett varmt bad, finns badsalt som är lugnande. Tänd ljus i badrummet. Släck hemma tidigt så att hjärnan går in i vila tidigare än du egentligen är klar för det. Ljuset kan vara en störande orsak till sömnen. Vädra i sovrummet och låt det vara kallt hela natten. Kom ihåg beslysningen. INGA lampor på i sovrummet.



3) Träna är skitbra, men inte för sent och inte för mycket. Jag fick omvänd effekt när jag tränade för mycket. Lagom var däremot kanon.



4) Valerina FORTE... men bara om det känns bra och full dos.



5) Fick ju Stilnoct..men vågade aldrig ta dom. Har nu gett dom till en annan tjej. Det som var skönt var att ha dom i skåpet, att jag visste att det fanns en utväg om jag inte stod ut.



Ja, det var mina tips som funkade på mig. Idag sover jag och kan somna om flera gånger per natt. Sover inte längre 8 timmar i sträck, har inte gjort det på flera år... men sen sa en läkare till mig att sömnmönstret förändras när man åldras. Man sover inte längre som man gjorde förut. Jag var som du, kunde sova 10 timmar per natt utan att vakna av nåt. Somnade direkt och somnade om 100 ggr utan problem. Det hjälpte mig oxå, acceptansen av att jag sov annorlunda nu.



Hoppas nåt kan hjälpa dig, för jag vet hur hemskt det är. Man måste sova, och det är det enda som ekar i huvudet. Men jag läste oxå att man klarar sig på minimal sömn oxå. Hjärnan reparerar allt som måste repareras på 3 timmar bara. Det hjälpte mig oxå...



Herregud, förlåt... jag skrev visst ett brev här på din blogg nu!



Puss



2)

2011-04-19 @ 10:07:04
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: helena

Jag har också sovit uselt..eller rättare sagt jag har somnat som en stock men sen vaknat efter nån/några timmar och sedan vridit mig av och till och sen när jag äntligen slumrat till har klockfan ringt..Tror det börjar gå över som tur är!!!

2011-05-01 @ 20:51:52
URL: http://kvarteretklubban.blogspot.com
Postat av: jama

NÄMEN NU FÅR DU ALLT FOTA HELA KÅKEN INVÄNDIGT O LÅTA OSS SE!!! ANNARS STÅR JAG O KNACKAR PÅ DÖRREN LÖRDAG FM. ;)

2011-05-05 @ 19:43:52
URL: http://jama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0