Nedstämdhet


Nämen tjena.

Vill meddela alla som kanske haft det tufft, varit lite nedstämda eller är lite känsliga i allmänhet - att inte ge sig på p-spruta.

Detta blir, som ni märker direkt, ett inlägg till alla tjejer/fruntimmer därute :)

Alla andra kan sluta läsa. Nu.

Jag är ett riktigt mens-monster. Jag säger inte (!) tack till de kvinnliga släktingar som jag ärvt detta hemska anlag ifrån. Jag blöder som en gris, minst åtta dagar i rad och har så gjort så länge jag kan minnas. Jag har spenderat massiarders med pengar på ob, bindor, trosskydd, cyklo-f och gud och hans moster.

Jag har tusentals gånger varit på väg till eller från jobbet och plötsligt kännt (stavas det så?) att det blivit helt varmt i byxan och jahapp. Allt = helt blodigt. Halvkul. Och då har jag ändå haft största ob:n PLUS binda. Spelar ingen roll. Jag mensar igenom ALLT.

Har de senare åren haft kopparspiral. Jag vet, det hjälper inte värst mot detta. Tvärtom. Men, jag har käkat p-piller sedan jag var 14 och ville en period inte ta hormoner då jag tagit det hela livet. Det är inte farligt att ta hormoner om man sköter sig (dvs inte röker, inte blir överviktig etc) men jag kände ändå att nääää nu skall jag vara "ren" från hormoner och därför valde jag kopparspiralen.

Det har funkat finfint. Om man bortser från allt jävla blod, alla ovälkomna överraskningar och alla pengar jag slängt ut på mensskydd... och cyklo-f (som förövrigt funkar skitbra, men det kostar också pengar).

Så i somras bestämde jag mig för att ta ut skiten och blev rekommenderad p-spruta av den snälla tanten på MVC. Sagt o gjort. Poff så satte hon sprutan i skinkan.

Jag kände att det var så skönt att bli av med spiralen och att äntligen få bli mensfri.

Vad hände då? Jo, jag har sedan dess varit helt under isen. Haft extrem huvudvärk från dag ett. Från det att jag vaknat, tills dess jag gått o lagt mig. Jag har varit totalt nedstämd. Totalt. Helt förstörd för att vara konkret.

Och. Nu. Har. Jag. Blödit. I. Tolv. Dagar.

Skithelvete.

Ringde den snälla tanten i morse och visst, vissa kan blöda ett tag innan kroppen "stabiliserar" sig.

Men nedstämdheten går inte över. Nu har jag blivit rekommenderad att stoppa i en hormonspiral. Så det skall jag göra imorgon bitti.

Skoj. Oj så skoj. Inte alls.

1) Det gör SATANS ONT att sätta i en spiral.
2) Man mensar i några månader innan det "sätter sig".
3) Läser man bipacksedeln så kan huvudvärk och "humörsvängningar" vara ett par av biverkningarna.

HÅLL NU TUMMARNA för att jag slipper huvudvärken och nedstämdheten!! Ty det är fan värst. Att tappa lusten till ALLT är inte det man strävar efter kan jag lova.


Någon som har BRA och HÄRLIGA erfarenheter av hormonspiral?

Snälla säg JA. Och dela med dig.



Natti natti.

Kommentarer
Postat av: xGrannen

JAG! :) inte en droppe blod, inte en enda menssmärta.... lite blödig dock (dvs inte blodblödig utan väldigt renrensade tårkanaler) SKITNÖJD! håller mina tummar för dig... kram

2011-08-29 @ 23:30:03
URL: http://ibubblans.blogg.se/
Postat av: Fru P

Tack xgrannen!



Men i sista sekund, innan det var dags att lägga upp benen, så valde jag att gå tillbaka till kopparspiralen. Jag törs aldrig mer ta in hormoner i kroppen ty jag har mått så jävla pyton... och enligt bm kan nedstämdhet och humörsvängningar även vara en av biverkningarna från hormonspiralen (kanske därav dina tårar?) så nehepp - back to jättemens och mensskyddshysterin. Hellre det än att vakna upp med huvudvärk och dödsångest.



Puss o kram.

2011-08-30 @ 10:27:39
Postat av: Cian

Där ser man vad olika man är.



Har prövat både spruta och spiral och mådde inte bra av nån..Men spiralen är nog det bättre valet!



*sprutan använder man ju utomlands för att kemiskt kastrera sexbrottslingar :/ det borde få en att höra varningsklockorna ringa för glatta livet*



Vi körde ju en rätt drastisk lösning för att slippa hålla på och joxa med hormoner och skit..dvs snippsnapp på maken *han får fortfarande ont om man säger ordet vasektomi ;)*

Han ville ju inte ha fler barn så det var inte så svårt!



Så jag kör hormonfritt och för första gången på årtionden så är kroppen i fas. Mens javisst,pms HELL YES! Men det är jag och inga p-piller som talar ;)

*sexlust hej och välkommen :) TMI jag veeet*



Nu när jag inte joxar med hormoner så blöder jag max 5 dagar och kan ställa klockan efter när den börjar och slutar.



Nu var ju inte det det här du ville höra ;) men jag tänkte bara delge mina erfarenheter.



Pöss söt



2011-08-30 @ 10:30:52
URL: http://vildingsbravader.blogspot.com/
Postat av: Fru P

Precis. Jag är snart också hormonfri (sprutans hormoner lär vara slut i oktober) sen är jag tillbaka till mitt normala jag igen :) Och som du säger, då är det JAG och inte hormonerna som tjurar en gång i månaden :)



Hellre blod i byxan än tårar i ögonen - är mitt nya motto :)

2011-08-30 @ 10:33:56
Postat av: Anonym

Hej vännen!

Här var jag inte igår men så surfar jag runt lite för att tiden ska gå... ;)

(Jobbar)

Hade preciiiis som dig värsta mensmonstret m störtblödningar i dryga veckan massa blod bindor Ob och extra skydd i sängen o när det var som värst fick jag ta till blöjor på natten...!!!

Satte in en hormonspiral och blödde ca 6 månader!!!

Höll på att ge upp och blodfattig var man trött sur grinig....

Då stabiliserade den sig och jag hade knappt nån mens alls räckte m trosskydd!!

Jag mådde gott i flera flera år,så jag kan rekomendera hormonspiralen om man vill minimera sina blödningar...har haft den i flera omgångar och det var bara första ggn som jag blödde så mkt innan den stabiliserade sig.

Lycka till nu m din vanliga spiral,hoppas det ger sig m huvudvärk o fan o hans monster!! ;)

P&K Garbo

2011-08-30 @ 11:36:29
Postat av: Fru P

Garbo vännen, då vet du hur jävligt jag har det varje månad :) Men, som sagt, hellre förblöder jag än att vakna på morgonen o inte vilja gå upp.



Tillbaka till verkligheten nu! Fru P skall bli sig själv igen. Blir typ i oktober :)



KRAM ALLA!

2011-08-30 @ 14:04:18
Postat av: jama

Svar: JA!!



Jag hade hormonspiral o mensen försvann HEEELT! Humörsvängingar osv...jag vete fan, det har jag ändå kan jag säga. Jag ÄR sån!! ;) För spiralen åkte ur efter två år då jag ju trodde att min konstiga buksmärta berodde på den (men det var det som sagt inte, hade mest troligt med min rygg att göra).



Hoppas det kommer vara DIN grej, hormonspiral!

Och veet hur det är att sätta in den, shit. En sköterska fick vara med o bara hålla mig i handen o sen höll jag ändå på att svimma...herreguuuuud! Men jag hade hört att det var VÄRRE att ta ut den o det var en peace of cake - för mig ;)



Lycka till med allt nu som har med det där eländet o göra!



KRAM

2011-09-04 @ 20:54:50
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: jama

Aha...nu ser jag ju bland svaren här att du satte in koppar ändå. Hoppas det blir bra ändå!! :)

2011-09-04 @ 20:56:22
URL: http://jama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0