Tvestjärtsjävlar.


Det har pratats om det tidigare här i bloggosfären men jag måste återigen ta upp ämnet för nu är liksom mitt mått i alla fall så jävla rågat att det finns inte!!




VAD VILL NI MIG TVESTJÄRTSJÄVLAR?

2008 måste definitivt vara ett tvestjärtsår. They are fucking everywhere.

Jag vågar fan inte ens gå ut o hämta posten längre. Det KRYLLAR av tvestjärtar i vår snygga brevlåda. När man öppnar locket så trillar det ner en si så där 15 st och i botten är det svart av de små jävlarna också.

Igår sade jag till äldsta: "törs du hämta det sista kuvertet i brevlådan för jag gör det inte, det är FULLT med tvestjärtar där?"

Kaxigt säger hon "kan jag väl". Ungjäkeln går ut med näsan i vädret, hämtar kuvertet o skakar av det som om hon inte gjort annat. Så jävla modigt o duktigt. Där är hon INTE sin mamma upp i dagen kan jag säga.


Det är inte bara i brevlådan vi har dom. De har bott i vårt parasoll på tomten. De har bott under poolen samt inuti poolen. De bor i lekstugan. De bygger bo jävligt snabbt i kläderna när man hänger tvätt ute. De har hälsat på min baden-baden.

Jävla äckel. De förstör liksom hela min tillvaro sommartid. De o de där jävla getingarna. Fy fan vad jag längtar efter den vackra rödgula hösten o den kalla vintern.


Letade fram lite tips på vad man kan göra åt de äckliga asen:

Tvestjärtar är mest till besvär under hösten. De och många andra insekter trivs och förökar sig i växtlighet nära huset. De är ljusskygga och söker sig i gryningen till springor i fönsterkarmar och dörrar, mellan kronbladen i blommor eller andra gömställen. I besvärliga fall bör du undvika att ha för mycket växtlighet kring huset.

Du kan göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna.

I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon.


VI HÖÖÖÖÖÖÖÖRS säger Fru P som får gåshud av bara tanken... men någon annan kanske kan ställa upp???

Kommentarer
Postat av: Cia

Jag har fasiken inte sett nån.....Konstigt..kanske inte finns på Öland? Men även här hemma är det noll och zero tvestjärtar...Däremot dessa DJÄVLA getingar som jag hatar är det fullt av...Jag har skaffat ett elektriskt tennisracket och dödar dom med elstötar mohahahaha...det gnistrar så härligt...



Pöss

2008-08-06 @ 13:41:56
URL: http://galencirkus.blogspot.com
Postat av: Fru P

Jag har också en TERMINATOR som mitt racket heter he he, älskar att se dem liiiiiiida de jävla asen.



2008-08-06 @ 13:50:17
Postat av: Anders Ingvar

Har dom två äschlen eller? varför heter dom så? ser ju mer ut om dom har ngn slags läskig insekts tentakel där bak....



Min syeterdotter hade kanin, den stod där ute på gårn, och ingen brydde sej, min syster fick nog och sa ngt i stil med.....



- NU GÅR DU UT OCH STÄDAR KANINBUREN ANNARS BLIR DET HÄR DEN SISTA DAGEN I DITT LIV....



Min systerdotter gick då ut för att städa kaninburen....

Hon hade ett par arbetshandskar liggandes där, ty hon tyckte kaningrejjer var äckliga, hon trädda på sej ena handsken.....



Skrik och jämmer hördes här näst, och där stod min systerdotter med handen full av massvis med mosade tvestjärtar samt ett gäng som levde. Dom bodde i den där handsken, iiiii fy faaaan så äckligt!



På bjalsgatan finns inga insekter förutom stora jevla måsar!





2008-08-06 @ 13:56:30
Postat av: pangis

Dom är inte i örebro.. inte hemma hos mig i allfall.. ja kanske någon enstaka men mindre än vanligt. Kanske dom har party paty i the håla? Du får bo hos mig istället.



kram kram

2008-08-06 @ 14:21:47
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Fru P

Pangis, som tur är åker jag ifrån the håla imorrn mot dina hemtrakter. Tar en paus i Örebro o hämtar upp syrran, sedan vidare till Charleswood o kommer husera hos min kära mor i några dagar med balettligan.



Anders Ingvar, det var nog bland det vidrigaste jag hört... usch.



2008-08-06 @ 14:30:37
Postat av: Mallis

Jag har inte sett en enda tvesjtjärt. Däremot har jag sett tillräckligt med getingar för en hel livstid.



Ogillar gråsuggor.



Kram på´re

2008-08-06 @ 18:48:06
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Garbo

Här bor dom oxå i vår snygga brevlåda!

2008-08-06 @ 22:35:40
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Sophia

Dom är här i Karlstad! I min säng, på min toa, i godisskålen på min och Magnus myskväll. Dom är så äckliga!

2008-08-06 @ 23:41:12
URL: http://frokensoffe.blogg.se/
Postat av: jama

Usch, dem är vidriga. Vi har dem oxå överallt. Hörde på radion här på jobbet en dag...vi hade lyssnat på Sommarprataren o sen drog nåt trädgårdsprogram igång, då ringde en in o menade att det måste vara ett "tvestjärtsår"...experten i fråga verkade inte ha koll på om det var det men tipsade oxå om det där wellpapp-tricket. Tror vi har mkt "uppe hos oss", i vårt område alltså. För mina föräldrar har inte märkt av några. Har hört att de trivs där det finns vinbärsbuskar bl a.



Själv har jag värsta giftiga sprayen. Hade köpt den då vi förra sommaren ju fick äckel äckel äckliga "pälsängrar" i köket.ryser fortfarande. Den funkar även mot den här ohyran. Jag sprayade i brevlådan o de har inte vart där på några veckor...det håller dock bara ca 4 veckor så nu såg jag att de är tillbaka. Men när jag spraya fick de liksom panik o nästan fastnade i det där. Och jag typ njöt.....ha ha. Vilken mördare va! En stund senare låg de där, döda så jag kunde skaka på lådan så de ramlade ut.



Har oxå sånt där racket till getingarna. Bäst är när det börjar ryka om dem efter en stund. Mina fingrar fastnar liksom på den där knappen i intryckt läge...he he he.



Kram på dig!



2008-08-07 @ 08:36:31
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Mattias

Vi har också haft lite tvestjärtar här hemma och jag hatar verkligen alla djävla kryp och insekter....Getingar har vi tack och lov mindre av denna sommar här i Gävleborg. Så jag har inte ens behövt inviga mitt eltennisracket.... Tänk en sommar utan geting, broms, tvestjärtar och mygg...

2008-08-07 @ 09:30:00
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0