Okeeeej... nu börjas det asså...


Minns ni att jag var lite nervös inför framtida utfrågningar av våra döttrar? Jag trodde ju att allt skulle dyka upp i plugget men ICKE! En femåring undrar också över sån't som finns "under ytan". Över sån't som tillhör allmänbildning och kunskap. Över sån't som jag givit blanka fan i.

Var på väg till ett kalas i norrort idag. Solen sken. Hela familjen Taikon i bilen. Jag körde (som vanligt då jag inte har psyke nog att sitta i bak med de små o leka rolig tant). Jeppe satt i bak med hela balettligan.

- Pappaaaaaaaa, hur görs marken?
- Menar du jorden o åkrarna? (Här ute på landsbygden består det mesta runt omkring av åkrar och fält)
- Nej. Marken vi åker på.
- Jaha, vägen?

Jeppe tittar på mig genom backspegeln o jag nickar åt honom med en blick som säger "nu du - nu får du visa att du är duktig pappa o kan ALLT".

- Tjaaeeee. Man asfalterar vägen. Med asfalt.

Han ser rätt nöjd ut.

- Asfalt? Vad är det?
- Det är... ehh... massa småsten som ehh... bränns fast i marken...

Våra blickar möts igen o jag fnissar.

- Pappaaaaaaa, hur gör man träd?

Jeppe tittar på mig i spegeln igen o himlar med ögonen. Jag skrattar.

- Träden görs inte. De växer upp själva.
- Men vad är träd gjorda av?

Jag tar över lite o säger:

- Frön gumman. Alla växter är små frön från början. O så växer de o blir olika växter.

Jeppe fortsätter:

- Alla växter behöver ljus o vatten för att växa o bli... t ex träd.

Så här fortsätter det ett bra tag. Äldsta frågar om allt hon ser, allt vi åker förbi.

- Pappaaaaaaaa, vad är hästar gjorda av?
- Av samma som vi, ben, kött och blod.
- VA????????? (Hennes ögon ploppar nästan ur huvudet)
- Ja så är det.

Konvsersationen börjar spåra lite...

- Pappaaaaaaaa, vad är... ehh... hmm... vad är alfabetet gjort av?
- Ehhhhh. Bokstäver.
- Men vad är bokstäver gjorda av då?

*Djup suck av farsgubben*
*Fniss av mamsen*

O så till det bästa svaret jeppe gav idag. Så jävla roligt:

- Det var en snubbe som en gång för länge sedan kom på att shit, människor måste ju snacka med varandra o skriva lite... så han bestämde att nu skall A heta A och B heta B. Och sen gjorde han ord.

Vackert.

Nu är det natti natti för kärringen P.

"Det är ju en dag imorgon också"
*gagg gagg*

Hörs.

Kommentarer
Postat av: lillasyster

fan den resan skulle jag vilja vara med på.. störtsköna frågor :) /tessan

2008-01-13 @ 23:38:49
Postat av: Garbo

Gulligt! :)

2008-01-14 @ 07:45:29
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Cian

Och snart kommer biologi-lektionerna ;)

Eller snart..här har de redan börjat...
Hur blir barn till egentligen??? Är det storken eller? *flin*

Snippor och snoppar är en del av vår dagliga konversation...Usch han är en sån fyraåring så man smäller av...

Fika IKEA absolut men NÄR är frågan..

Maken är ledig den här veckan men drar till Stöten på Torsdag så helgen är körd,
veckan efter börjar han jobba på måndag så då är det kört...
Imorgon tisdag???

PÖSS på dej....

2008-01-14 @ 09:27:39
URL: http://galencirkus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0