Old fashioned?

För några år sedan så berättade min äldsta bonussyrra att hon skaffat en ny signal till mobilen, jag undrade såklart vad det var för signal o hon spelade upp. Introt till Take on me ljöd. "Åhh A-ha!" sa jag. Bonus sa "Nääääää, inte alls. Det är ju A1 för sjutton!"


Det där har stört mig som fan. Så pass att jag drar upp det nu igen :-)


Hallå liksom. Kidsen där ute tror ju förstås att det som spelas på radio is da shit. Idag på väg hem från SATS så zappade jag runt o hamnade tillslut på coverkanalen nr 1 - NRJ. "Voyage voyage" i supermegatempo o en massa jävla modernt skitläte. Den där låten är en av mina absoluta favoriter från 80-talet!


Kom fan inte o trampa på 80-talet!!

Tjacka egna låtar för i helvete.


O så sockersöta nya pojkbandet som jag gullat så med - EMD. Vad håller de på med??? Hörde en smetig jävla cover på radio igår. "All for one" som Bryan Adams, Rod Stewart o Sting smetade ihop på 90-talet.

Snälla, söta, superkex - sjung EGNA låtar. Snälla!!


Okej, jag erkänner att vissa covers är riktigt bra ändå. Wyclef har ju lyckats t ex. Jag kan nog säga att samtliga covers jag hört med honom låter bra.


Vad är grejen där då?


Jo, han gör covers på sitt eget sätt. Alltså, det luktar Wyclef om dem - big time. O så har han ju även tagit med orginalartisten i flera - det är coolt. Kenny Rogers. Freddie Mercury.


Samma med Johnny Cash. Han har gjort några covers - men på Johnny Cash vis. "Personal Jesus" är ett bra exempel. Riktigt bra faktiskt.


Är jag gammaldags o tråkig?


Må så vara. Men jag hävdar ändå att man borde satsa på att skapa ny musik istället för att förstöra de ljuva gamla låtarna. Som t ex "Voyage voyage". Det jag hörde idag var så sorgligt att man kan börja lipa.



OCH VAD VILLE EGENTLIGEN KATTEN CELINE DION MED ATT TOTAL DEMOLERA "I DROVE ALL NIGHT"??
Fyyyy fan.



O så till något helt annat...

... jag lyssnade av en händelse på Rockklassiker härom kvällen på väg hem från gymet. Någon skön Hardcore Superstar-låt gjorde att jag höjde så fönstrena skallrade. GRYMT!


Vad kom efter då?


Jo, Depeche Mode!!! Sedan när klassades den sortens musik för ROCK? När jag var ungdom så kallade vi rockers DM, Pet Shop Boys, Howard Jones osv för bögsynth (fråga mig inte va bög kom från men så sa vi).

Kanske är det så att Rockklassiker vid ett visst klockslag blir Synthklassiker? Jag stängde ju av så jag vet inte vad som kom efter... kanske någon dänga av Kraftwerk?



Nu - hänga tvätt.
Snart - byta plugg o sova.


På återseende.


Kommentarer
Postat av: Magnus

Nä usch och fy att kungarna från Basildon måste simma i samma smutsiga pool som något dreggigt gammalt hårdrocksbans. F´låt "heavy metal" menar jag ju. Tung metall. Riktigt häftigt. Verkligen. Det man inte har i musiken får man väl ha i namnet ;
//Synthbögen

2008-03-06 @ 07:50:18
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Frippo

Jag skulle tro att en del låtar du diggade på 80-talet va covers. Antingen är du lyckligt ovetandes men även under åren skulle jag tro att du vid en snabb zappning till vinyl upptäckte, shit, va det här inte en cover...

Sen att stänga av DM säger det mesta om din musiksmak. Sanslöst.

2008-03-06 @ 08:11:57
URL: http://frippo75.blogg.se
Postat av: Cian

Hahahah som systerdotter sa för många år sen ang A-teens..
"Det är lugnt mamma Abba är också bra"

Rockklassiker is the shit...Lyssna nån gång på Dave in the afternoons

Pöss på dej söt!

2008-03-06 @ 09:00:27
URL: http://galencirkus.blogspot.com
Postat av: Mattias

Du tog orden ur munnen på mig när det gäller EMD eller vad Idolpojkarna nu kallar sig. Om de nu ska göra en nysatsning varför då starta med en för övrigt urseg dålig ballad och göra en cover som dessutom låter exakt lika.

Fast vissa covers blir djäkligt bra måste jag säga och sen är det väl så som Frippo skrev att de låtar vi diggade på 80-talet många gånger också var covers. Fast känslan är nog att det blir mer och mer eftersom det säkerligen är svårt som fan numera att komma på något eget.

2008-03-06 @ 09:14:01
URL: http://jack71.blogg.se
Postat av: Pangis

Jamen så här har det alltid varit... i alla tider.. T o m den gode Mozart palnkade på sin tid:-)
Det lustiga är att när man spelar originalen för teensen så tycker dom att den nya verisionen, dvs covern, låter mycket bättre!!! Nya tider, nya teens, nya verisioner, gamla låtar..

2008-03-06 @ 10:41:07
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Nina

Håller med om allt!!

Jag spyyyyyr på alla covers, är dom så jäkla torra o fantasilösa att dom inte vet hur man gör egan längre??

Men vet du vad de absolut värsta är??? När dom lägger till nån jävla smurfröst till varenda jäkla låt! Då MÅSTE jag stänga av så det bara dånar om det, elliot e lite inne på dessa låtar med nån snabb jävla smurfröst till.... GAAAH!

Puss söt!

2008-03-06 @ 10:45:04
URL: http://niiinis.blogg.se
Postat av: Nina

Vad snyggt det var här!!! :) Puss igen....

2008-03-06 @ 10:45:27
URL: http://niiinis.blogg.se
Postat av: Anders Ingvar

Tiden är ut led! och tack för info om pluggbyte, sånt är alltid intressant!

2008-03-06 @ 13:40:52
URL: http://www.rutigclown.blogg.se
Postat av: Anonym

Jo...man blev lite shoppingsugen av nya H&M katalogen! :-) Tyvärr har jag för taskigt med pengar denna månad (fick betala restskatt) så jag ska sukta fram till lön den 25e....känns skiiitlångt dit! :-(

2008-03-06 @ 21:57:48
Postat av: Garbo

Bytt design igen :)
Hoppas du får en fabulos helg!...såklart du får PÖSS!

2008-03-07 @ 08:02:08
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: mallis

Jag trodde under många, många år att Pet Shop Boys gjorde originalet till Always on my mind. Sådana där "misstag" kommer nog finnas i varje generation.

Have it gött. Kram

2008-03-07 @ 20:07:17
URL: http://mzmalliz.sprayblog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0