Kluven o för första gången lite... skraj?!

Ur Fitness-Magazine.com:

"De flesta har någon sorts spärr i kroppen som talar om när man inte mår tillräckligt bra för att träna. Man låter i regel bli när man har hög feber, halsfluss eller öroninflammation. Ibland kan dock gränsen mellan frisk och sjuk kännas lite luddig. Om man "bara" är snuvig, har hosta eller lite ont i halsen känns det inte lika självklart att skolka från träningen.

Grundregeln är att man inte ska träna om man har feber eller någon form av förkylningssymptom. Om man har varit förkyld men fortfarande dras med till exempel lätt hosta, kan det vara okej att träna om man tar det lite lugnare, säger hon. Har man spänningshuvudvärk kan det rentav vara bra att träna, eftersom ökad blodcirkulation i nacke och axlar kan göra att huvudvärken släpper.

Ibland kan det dock vara svårt att veta vilken sorts huvudvärk man har, så man får vara beredd att avbryta träningen om kroppen säger ifrån. Man kan också prova att dricka mycket vatten eftersom vätskebrist är en vanlig orsak till huvudvärk.

En kropp som samtidigt utsätts för infektion och fysisk träning får svårt att uppbringa tillräckligt med energi för att klara båda. Kroppen prioriterar naturligt immunförsvarets kamp mot infektionen, vilket gör att träningseffekten blir väldigt låg. Immunförsvaret distraheras samtidigt av den fysiska ansträngningen och får svårare att rå på infektionen. Bland det värsta som kan hända om man tränar med en infektion i kroppen är att man drabbas av hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation. Båda påverkar hjärtats förmåga att slå och kan ge bestående men. Vill det sig riktigt illa kan det leda till döden.

Många tror att det är skonsammare att styrketräna än att ta en löprunda i skogen om man är lite halvkrasslig, men det är snarare tvärtom.

När man styrketränar blir man ju inte andfådd på samma sätt som när man springer eller utför annan lågintensiv träning. Däremot utsätter man hjärta och muskler för plötslig ansträngning och kraftfulla blodgenomströmningar. Styrketräningen sätter igång en tillväxtprocess i musklerna som kan pågå i flera dagar, och den processen distraherar immunförsvaret. Dessutom utsätter man ju de andra som tränar på gymmet för smittan och det är inte särskilt trevligt.

Forskarna tror att sjukdomsperioderna behövs för att lära upp immunförsvaret. Den som tränar regelbundet bygger upp ett naturligt motstånd mot bakterier och virus. Om man övertränar blir effekten den motsatta och man drar lätt på sig förkylningar och andra infektioner.

Få människor klarar att träna varje dag, oavsett om de varierar mellan olika träningsformer och muskelgrupper. Det är viktigt att vila kroppen emellanåt och ge sig själv tid att känna efter hur man mår".





MEN HUR FAN VET MAN OM MAN HAR EN INFEKTION I KROPPEN ELLER INTE???

Jag känner mig lite förkyld. Näsan rinner o jag får nysattacker på kvällen. Just då känner jag mig ganska sjuk men annars känner jag mig ju ok...

... att träna eller inte träna. Det är frågan!!!


Kommentarer
Postat av: Mor

Ta det lugnt och vila om du känner dig krasslig. Kram

2009-11-10 @ 23:15:38
Postat av: fru P

tycker inte jag gjort annat på väldigt länge o får lite panik av att "vila" nu... det liksom kryper i mig

2009-11-11 @ 08:04:07
Postat av: Garbo

Tycker absolut du ska ta det easy ,dvs inte gå på gymmet sålänge du har snuva o nyser,du kan ju powerwalka el nått sånt istället så du känner om du blir trött o inte orkar.



jag själv var ju utsatt för värsta pärsen nyligen fick ju diagnosen hjärtmuskelinflammation och den ångest jag haft under den tiden har gett mig förståelse för folk som faktiskt nojjar över hjärtat,man har faktiskt bara ett!

Som tur var vart jag feldiagnostiserad så efter mitt akutenbesök i måndags så har jag nu en ny diagnos inflammation i brosket runt bröstet, skitont!

Men jag riskerar inte att dö i allafall så med min erfarenhet som jag fick insyn i nu så säger jag bara ta det easy m träningen!



/Kram!

2009-11-11 @ 09:11:45
Postat av: Anders Ingvar

Better safe then sorry kanske är ett bra talesätt i detta ärende? Man vill ju undvika att dö, till varje pris!!

2009-11-11 @ 13:06:36
Postat av: Fru P

Det blev en powerwalk på 6 km terräng på bandet med en liten hantel i var hand. Det dog jag inte av men det kändes lite fjösigt... :-( Det blir hårdträning så snart jag känner mig bättre.

2009-11-11 @ 13:26:52
Postat av: Mattias

Alltid svårt det där! Det händer ju ibland om att man hör om folk som blir väldigt dåliga eller tom har dött när de tränat med infektion/sjukdom i kroppen men oftast slår man ju bort sånt där och kör ändå. Alla fall om det vankas någon rolig träning :)



Fast självklart är det bäst om man försöker ta det lite lugnt när man inte är pigg.

2009-11-12 @ 11:08:38
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Fru P

Mmmmm man borde nog lyssna på folk o ta till sig informationen... jag har alltid varit tvärtom o kört blodigt ändå. Dumt. Nu får jag bita i det sura äpplet o ta det piano tills förkylningen släppt. Om jag blir lite fläskig på köpet får det vara värt det... vill junte bosätta mig i blåleran.

2009-11-12 @ 11:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0