Livsfarligt träna sjuk!


Jag måste älta detta när jag känner mig krasslig. Helst vill jag bara till gymmet nu o köra slut på mig själv men inser att jag vore dum i huvudet om jag gjorde't. Känns bara så jävla förjävligt eftersom mina träningtillfällen är så begränsade. Varannan vecka kan jag köra o den här veckan kände jag mig sjukt fokuserad.


Det sket sig.


Infektion eller inflammation?
Begreppen infektion och inflammation blandas ofta ihop, eftersom orden liknar varandra.

Infektioner i kroppen orsakas oftast av bakterier eller virus. När det gäller förkylning handlar det mest om det senare. Båda förökar sig mycket snabbt och har en förmåga att ändra struktur, vilket gör att människans försvarssystem till en början har svårt att skydda sig mot dem. Efter en tid har försvarsstyrkan mobiliserats och en specifik motståndskraft mot smittan i fråga har byggts upp.

En inflammation är kroppens reaktion på en skada eller en infektion. Syftet är att försöka begränsa och så småningom reparera den skadade vävnaden. En inflammation kännetecknas av symptom som smärta, rodnad, svullnad, värmeökning och funktionsnedsättning.

Hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation orsakas vanligtvis av en virusinfektion, som sprids till hjärtat med blodet.

I samband med att flera aktiva orienterare avled plötsligt för ett tiotal år sedan, talades det mycket om TWAR. Man kunde dock aldrig bevisa att just den bakterien hade något samband med dödsfallen. TWAR är en väldigt vanlig bakterie som många har haft utan att drabbas av komplikationer.

Därför ska du inte träna sjuk:
Sämre resultat
Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns mycket lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler eller förbättra konditionen. Prestationsförmågan försämras markant
Tillfrisknandet försvåras
Om immunförsvaret distraheras genom att man "stjäl" energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.
Risk för svåra komplikationer
En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt. Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden
Smittan sprids
Om man går till gymmet när man är sjuk är risken stor att man smittar andra tränande. Den som är sjuk bör hålla sig för sig själv, av respekt för sina medmänniskor.


Kommentarer
Postat av: jama

Hej där.



Det SUGER verkligen att vara sjuk. Hemma är den andre hälften det just nu. Han skulle ha dragit till fjällen över helgen med några från jobbet men fått hoppa av, trist :(



Fick du mitt mail förra veckan? Gällande AW?



Kram

2010-02-04 @ 13:09:01
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Fru P

Krya på mannen. Så kryar jag på mig.



Nej fick inget mail??? Måste ha råkat radera... skicka om! Jag vet inte om jag kan den 12:e nu heller då storchefen utlovat vild spritfest här på firman just den fredagen... Men låt oss se :-)

2010-02-04 @ 13:10:41
Postat av: mallis in real life

Ett bra tips däremot när man är sjuk, är att ta en öl med sina arbetskamrater efter jobbet.



=)

2010-02-04 @ 18:43:19
URL: http://mzmalliz.blogspot.com
Postat av: Fru P

Malliz, hihi mmm jag tror det är värsta medicinen :-) Sprit = medicin ;-)

2010-02-05 @ 08:32:17
Postat av: Alexandra

Sjukdom har alltid en tendens att dyka upp vid fel tidpunkt. Eller ja, iofs finns det väl aldrig nån rätt tidpunkt men vissa tillfällen är ju iaf bättre än andra.



Hoppas du tillfrisknar snarast så du kan ge dig på träningen igen, man mår ju så mycket bättre när man får låta musklerna pumpa!!!



Håller tummarna för den tolfte... annars bokar vi in ett nytt datum snarast!



Puss gumman

2010-02-05 @ 12:50:33
URL: http://nennesblogg.webblogg.se/
Postat av: Magnus

Har lösenordsskyddat min blogg. Mejla mig om du

vill fortsätta följa bloggen.

2010-02-05 @ 14:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0