Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Som jag laddat inför idag. Som jag längtat. Och så bara... pannkaka.

Hämtade tjejerna på dagis. Alla glada att se mig. Utsträckta armar. Upp i famnen. Stenhårda kramar. Jag i himlen. Väl hemma gav jag dem lite kläder som jag köpt på lunchen. De blev jätteglada. Laga mat. Den maten Äldsta beställt. Alla nöjda.

Sen läggdags.

Pip nr 1. Lilla Hon ville såklart INTE sova. Tandagnisslan o jämmer. Jag cool. Behöll lugnet. Har ju laddat o sparat på mig hur mycket tålamod som helst. Allt lugnt o lillan i säng. Trött. Nöjd.

Pip nr 2. Fröken Mitten ville inte heller sova. Gnäll. Jag är orättvis som ALLTID lägger henne före hennes två år äldre syster. Jag cool. Lugn o cool. Fröken Mitten lade sig utan vidare problem. Trött. Nöjd.

Pip... nej... pip är för klent. VÄRLDSKRIG är ordet. Dags för Äldsta att lägga sig. So far, so good. In i badrummet. Tar fram den nya tandborsten jag köpt. I hennes älsklingsfärg - blå.

Då brast allt. Jag är VÄRLDENS SÄMSTA MAMMA!!!!!!!!! Ingen kunde ha så dålig mamma som hon.

Jag försökte vara cool länge. Behöll lugnet länge. Försökte att göra allt i min makt för att göra henne gladare men tillslut gick det inte längre.


Jag släppte allt o sa "sköt dig själv". Gick ut ur badrummet o sket i allt.

Hon kommer ut i nattlinne o sökte kontakt. Jag nonchalerade henne. Hon satte sig framför tv'n o jag sade åt henne att gå o lägga sig.

- Men jag skulle sköta mig själv sa du ju...

Älgbrölet.

Hon väckte Fröken Mitten med sitt skrik och jag var i upplösningstillstånd. Skrek med den argaste rösten jag kunde hitta o sade åt henne att det enda ljud hon fick tillåtelse att få ur sig var ett "förlåt" och att det skulle komma från hjärtat. Annars kunde hon hålla käften. Ja, precis så sa jag faktiskt. Håll käften.

Efter ca en halvtimme kom hon ut o sa just "förlåt". Halvhjärtat dock, men det fick duga. Jag förklarade för henne att man inte får bete sig som hon gjorde. Att det var förbjudet och något vi inte höll på med här i hemmet.

Jag lovade henne t om att köpa en ny tandborstsjävel (sade inte just det ordet) imorgon. 

Alles gut.

Borstade tänderna. God natt.

Klockan 21:45 kom hon upp igen o ville spela Nintendo DS. Jag sade förstås nej men insåg jävligt fort att det skulle bli fight igen o den orkade jag inte ta.

Hon lovade mig dyrt o heligt att hon inte skulle gnälla imorgon bitti när jag väcker henne. Trrrrrroligt. Men så fick det bli. Hon fick spela. Jeppe hade slagit ihjäl mig om han hade hört att jag vek mig...

22:00 går jag in o säger åt henne lugnt men bestämt att det var dags att sluta spela, släcka lampan o sova.

Gnäll. Gråt. 


Efter diverse hot så som att hon inte skulle få sova över hos Saga på fredag om hon fortsatte gick hem. Lite mot protester men ändå.



Pratade med världens bästa granne på telefonen. Berättade allt. Berättade om mina ångestattacker, att allt e mitt fel. Att hon inte skulle må så här dåligt om jag inte hade separerat från hennes pappa men då fick jag lite skäll...

- Hon skulle bete sig värre om ni fortfarande levde ihop Fru P. Då skulle hon ju kunna spela ut både mamman o pappan. Det är ÅLDERN Fru P. ÅLDERN!


Det är så skönt att höra sådant när man är i upplösningstillstånd.

Som jag laddat. Som jag längtat. Och så bara... pannkaka.


Nu känns det inte som att jag har allt det där lugnet inom mig längre. Det känns som att allt tålamod tagit slut. Det känns inte alls lika roligt längre.


Det enda jag vill är att mina barn ska må bra. Det enda jag vill är att de skall känna sig älskade. Det enda jag vill är att de skall känna att jag gör ALLT för dom. Precis ALLT.


Nu sitter jag här i soffan o undrar hur resten av veckan kommer se ut. Förhoppningsvis bra. Förhoppningsvis lika mysig som sist.

Rannsakar mig själv. Vad kunde jag ha gjort annorlunda? Kunde jag ha gjort eller sagt något som hade hjälpt? Inser att nej, inget hade hjälpt. Jag handlade precis så som jag skulle ha gjort. Jag handlade rätt.



Har googlat lite. Detta är ett utdrag ur Psykologiguiden:

7-9 år


Vid 7 år brukar barnet gå in i en lugnare fas igen, efter den rastlösa 6-årsåldern. Det är visserligen ofta full fart på 7-åringen: hoppa rep, cykla, åka skidor och skridsko, simma, springa. Men barnet kan sitta stilla åtminstone korta stunder, behärskar sin kropp bättre och kan koordinera sina rörelser.

Det är inte ovanligt att barnet går in i en lite inåtvänd, stillsam period. Vill gärna kunna stänga sin dörr. Behovet av avskildhet måste respekteras, 7-åringen behöver tid att tänka och sortera, skapa balans. Barnet blir också mer medvetet om sin kropp, börjar låsa om sig på toaletten och vill kanske inte visa sig naket.

Men också 7-åringen kan ha snabba växlingar mellan glädje och dysterhet, mod och rädsla. Ena stunden kan barnet vara starkt avståndstagande mot föräldrarna och i nästa stund gulligt och nära.

7-åringen kan jobba koncentrerat, tålamodet har blivit bättre och nu kan hon göra färdigt saker.

Kan bättre än tidigare leva sig in i hur andra människor känner och vad de upplever och tycker om att prata och diskutera.

7-åringar har ofta ett behov av att visa sig duktiga och behöver beröm och uppmuntran. Det är vanligt att de är ganska självkritiska.

***

Snabba växlingar mellan glädje och dysterhet, mod och rädsla... jo tack. Det känner jag igen. Jag känner igen allt det där.

Jag inser att det är jag som måste lotsa henne genom alla tankar, utbrott och känslostormar. Jag vill inget hellre. 

Läste också vad en barnpsykolog rådde en vilsen sjubarnsmamma - prata i lugn och ro med barnet efter utbrotten. Gå tillsammans igenom vad som är bäst att göra i de där situationerna. Låt barnet vara med och bestämma vilka åtgärder som du som förälder skall vidta.

Det kanske är något!!!!!


Imorgon när de minsta lagt sig så skall jag ha ett snack med Äldsta. Gå igenom den här kvällen bit för bit och så skall hon få säga vad hon önskar att jag skall säga o göra när sådant här händer.



Eureka!

Kanske blir detta början på vårt harmoniska och fantastiska mor- och dotterliv? 


Kommentarer
Postat av: Malla

Gumman..



Det är så lätt att överföra sin längtan efter barnen till en masse dåligt jävla samvete. Som bäddat för fight och dåligt samvete, när saker inte funkar som man tänkt sig.



Jag har alltid frågat mina barn, mellan världskrigen, vad dom skulle göra om de var mamma och jag barn. Å jävlars i min lilla låda vilka hårdingar de skulle vara. Mycket hårdare än vad jag någonsin varit. Sen har vi gjort upp gemensamma regler utifrån vad vi alla tycker. Funkar finfint.. Eller inte.. ;-)



Sen en annan grej.. I snart 5 års tid har mina barn medvetet eller omedvetet varit väldigt provocerande, gränssökande och allmänt odrägliga första bytesdagen.. Jag kom på att de försökte "kontrollera" hur viktiga de var i mitt liv. Om jag liksom "stod kvar", och inte hade förändrats under tiden de var hos sin pappa. Oftast har ett rejält bråk rensat luften och barnen "landar". Och så funkar allt finfint sen.



Ta det lugnt, det är varken första eller sista gången ni ryker ihop. Å så ska det vara! Tänk på att du är den bästa mamman dom har! ;-)



Pok



Mallafårkrupppåungarnaiblandbralla



2010-01-25 @ 22:46:12
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Fru P

Malla, tack SNÄLLA SNÄLLA du! Det där var verkligen huvudet på spiken för mig! Grymt. Tack igen.

2010-01-26 @ 09:13:10
Postat av: Garbo

Säger som Malla,Gumman!

Såhär är det,oavsett du hade skilt dig el ej så hade denna fas kommit och öva du på din äldsta för du har 2 töser till som kommer driva ´dig till bristningen ;)



Precis som Malla säger så "testas det gränser"

Tex detta m att du " är världens sämsta mamma"

Hon vill se om du älskar henne oavsett,alla barn går igenom detta och ibland "testar" vi även gränsen som vuxen i ett förhållande ;)



Att sätta sig efteråt att gå igenom vad som hänt o hände är superbra,det visar på förståelse och förlåtelse,man går igenom bit för bit,vad kunde man ha gjort annorlunda,det är ett sätt att bekräfta sina känslor på för båda parter.



Finns ingen förälder i världen som inte får dåligt samvete efter ett gräl m barnen,det hör till.

"Man får göra om o bättre nästa gång"



Att ha höga förväntningar när man längtat e inte så konstigt,man målar upp en bild över hur fantastiskt underbart allting ska bli så behövs det inte mycket förrän det spricker.

Äldsta e inne i en jobbig fas,ingenting blir som hon tänkt sig,allt blir oftast fel dessto större behov av närhet och förståelse men absolut inte i absurdum ;)

Inga spel sent på kvällen heller ;)

Jag kan verkligen höra "jag looooovar jag ska va pigg imorgon"

Jo tjena!



Konsekvens och förnuft kärlek och förståelse mera bekräftelse så är du i hamn lagom till nästa lilla tös...



Kramkram till en av världens bästa morsor <3

2010-01-26 @ 09:18:43
Postat av: Fru P

Gaaarrrrbo, jag sitter ju o lipar på arbetstid nu. Du e fantastisk. Tack.

2010-01-26 @ 09:20:55
Postat av: pangis

Alla ovan har varit så kloka.. Jag vill bara tillägga.. Du gör rätt!!!!!!!!



Icke sa nicke att en 7 åring ska få bestämma.. inte hos mig iallafall.. så du gör rätt rätt rätt. Att älska sina barn innebär även att sätta gränser för vad som är ok eller inte. Att hela tiden se dom oavsett om dom är snälla eller jäkliga (Ja barn kan vara förskräckliga ibland) Det är i grund och botten djup kärlek att även sätta ner foten till ett barn som testar läget.



Du är en suverän mamma!



Kram på dig!!!

2010-01-26 @ 12:49:24
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Fru P

Pangis, du kan också konsten att få mig på benen igen! Ni är helt underbara. Tack.

2010-01-26 @ 13:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0