Ett dygn ur...


... en heltidsarbetande, ensamstående (snart sambo dock - tack gode gud) trebarnsmorsas liv kommer här!


05:50 - upp o hoppa!
In i duschen, på med kläder, borsta tänderna, på med lite mascara. Ut i köket. Snoppa jordgubbar, in med dessa i två små lådor o dessa in i två små skolväskor. Lägga fram kläder till tre små tjejer (som man vet att man kanske måste byta ut för att slippa morgongnäll). Väcka tre små jättetrötta tjejer. Tjafsa lite om kläder. Borsta sex par tandrader. Borsta tre kalufser. Frisera tre kalufser. Bära in väskor i bilen. Tjata fyrtioelvatusen gånger på tre små tjejer att de skall stänga av tv:n o sätta på sig ytterkläder. Bråka om fleecetröjor som vägras tas på.

07:00 - in i bilen!
Köra i hundranittio till skola/dagis. Lämna tre småglin. Prata med fröknar. Lämna in påsklovslappar.

07:10 - till stationen!
Köra i hundranittio till stationen. Försöka hitta p-plats. Morra lite. Gå till tåget.

07:22 - tuff tuff!
En av stunderna på dygnet då jag bara kan sitta (läs stå) o lyssna på musik o slippa tänka. Skönt.

08:00 - jobba!
Har ett krävande jobb... tack o lov är det roligt! Just nu (efter månadsslut o allt) så är det extra mycket jobb. Sliter mitt hår o gör så gott jag kan.

12:00 - en kvarts lunch.

15:00 - hemgång!
Packa ner dator, springa till tåget.

15:07 alt. 15:13 - tuff tuff!
En av stunderna på dygnet då jag bara kan sitta o lyssna på musik o slippa tänka. Skönt.

16:00 - framme!
Gå till bilen. Köra i blixtens fart till affären (har alltid något som måste köpas). Sedan vidare till dagis/skola.

16:15 - operation hämtning!
Tre små barn i leriga stövlar o brallor skall kläs av. Överdragsbyxor skall hängas upp. Stövlar skall bytas till gympaskor. Tjafs om fleecetröjor som inte vill sättas på. Eventuellt tjafs om mössa o vantar. Plocka hem diverse kläder som måste tvättas. Plocka hem lappar o konstverk från hyllorna. Plocka med någon kompis som skall hem med oss o leka/äta.

16:50 - hemkomst!
Hänga upp allas jackor o mössor som ligger på hallgolvet. Packa ur skolväskor. Packa ur eventuell ICA-kasse. Skära upp äpplen till hungriga magar. Plocka ur diskmaskinen. Börja med middag.

17:30 - middag!
Få alla barnen till bordet. Skära upp. Äta.

18:00 - avdukning!
Få alla barnen till badrummet för tvätt av händer. Duka av. Diska stekpanna. Torka bord o köksbänkar.

18:30 - vardagsbestyr!
Tvätta, plocka, städa. Försöka hinna med att rita/leka med barnen.

19:00 - preppa för läggdags av minsta!
Duscha barn. Borsta tänder på barn. Läsa bok. Natta.

19:30 - preppa för läggdags av mittersta!
Duscha barn. Borsta tänder på barn. Läsa bok (oftast läser jag faktiskt en bok för båda dessa flickor samtidigt). Natta.

20:00 - samtala med hemtagen kompis förälder som kommer o hämtar!

20:10 - läxläsning med äldsta (om det är någon) alternativt koppla upp datorn så man kan kolla av mailen.

21:00 - preppar för läggdags av äldsta!
Duscha barn. Borsta tänder på barn. Tyvärr sällan bok (varför???) Natta.

21:30 - kvällsbestyr!
Hänga tvätt. Jobba... ta igen förlorade kontorstimmar vid köksbordet.

22:30 - preppa för morgondagen!
Kolla skolschema på nätet. Packa skolväskor.

23:00 - läggdags!

00:00 - har fortfarande inte somnat!

00:30 - tittar på klockan en sista gång...


Vet inte när jag somnar. Eller om jag somnar. Sover som ett as på nätterna. Kan inte sova. Märkligt.

Och så kommer nästa dag o samma rutiner gäller igen.

Ekorrhjul. Oh yes!



Vill dock ändå säga att jag ÄLSKAR MITT LIV!!! Jag ÄLSKAR MINA BARN!!! Jag skulle ALDRIG vilja byta med någon annan!!! Jag ÄLSKAR ATT VARA JAG!!!

Kommentarer
Postat av: jama

Pjuhhhh - japp känner igen det där riktigt bra. Och ooops! Påsklovslappen ska inlämnas i morrn ja. Tack för påminnelsen ;) (de bara skrattar åt mig o M o LAPPAR, inte vår grej tycker fröken A-M)

2011-04-05 @ 18:08:03
URL: http://jama.blogg.se/
Postat av: Mor

Du är så himla duktig! Lyckos dina tjejer som har dig som mamma! Kram!

2011-04-05 @ 19:53:17
Postat av: Tolstoy

Visst är det härligt att vara mamma! :-)

Någonstans mellan 07:00-07:10 brukar det också smyga sig in en fruktansvärd, ointressant och falsk konversation med ngn dagisförälder. Heeeeeej Heeeeej!! Eller händer det bara mig? Puss på dig Fru P

2011-04-05 @ 19:59:24
Postat av: Fru P

Just det ja! Ofta är det ju pannkaksstekning mellan 22-23 också eftersom det råder matsäckshysteri här i hålan :)



Jama, ja vi sitter alla i samma båt :)



Morsan, tack :) Va fint sagt av dig <3



Tolstoy, jooooorasatte! Blaj m andra föräldrar ingår förstås också! Härligt en stressig morgon :)

2011-04-05 @ 20:13:15
Postat av: helena

Been there done that!

Hektiskt som f.. men man känner också ett visst lugn och en harmoni när alla är i säng och sover..



Tonårsbarn: Var är han, vad gör han, sov sov lägg dig..Inget resultat, somnar själv, vaknar vid två och tonåring ff vaken..Tjat o gnat på morgon om att kliva ur sängen..Tonåring lovar med stora ögon att han kommit i tid till skolan trots att man är skeptisk..Närvaro rapport dimper ner i mailen två veckor senare..Fem tillfällen för sen ankomst..Bråk och tjafs, tonåringen skyller på bussen och trafiken, arg, frustrerad och irriterad, mer bråk, vad var det som gick fel??..han som var en sånt lugnt barn tidigare? :)

2011-04-05 @ 21:35:50
URL: http://kvarteretklubban.blogspot.com
Postat av: Fru P

Helena, oooooo jag tror dig. Tonåringar är inte heller någon lek! Och jag som har tre (!) tjejer. Vet ju hur jag själv var som tonåring :-O



Hur hektiskt livet än är så försöker jag visa mina flickor att jag älskar dem djupt och att jag alltid är en man kan lita på. HOppas, hoppas att de vet om det.



Kram.

2011-04-06 @ 12:36:40
Postat av: Anders Ingvar

HOLY CRAP!

2011-04-06 @ 20:03:20
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

Känner så igen mig! I allt... förutom att frisera typ tofsar och sånt. jag friserar bara killfrillor! :))



men bra kämpat till ännu en medsyster, fan vad bra kämpat. Även om vi älskar det så finns det såklart dagar när man känner att "Ok, jag kastar in handduken och sätter mig i ett hörn och tjurar" HELT KLART. Men vi är ju födda med en sån jäkla SISU gen, man skulle kunna tro att den genen är finsk?! :) Men i alla fall.... den genen är den vi går på när det känns jobbigt eller motigt... och såklart den sstora kärleken för våra barn. Den största kärleken helt enkelt!!



Haha, kul av Anders ovan och skriva HOLY CRAP. Typ "Wake up call" för hur det kommer att bli varannan vecka. Hihi... Tony känner nog igen sig! :)))



Hurrudu bönan: VICKEN JÄVLA BARRE?!?!?!?!?!?!!? HOOOLY CRAAAP säger jag. Jag KRÄVER att få sitta på den där poolverandan och ta en kall nån dag i sommar, KRÄVER... höru det?!?!



PUSS

2011-04-07 @ 12:33:41
URL: http://niiinis.blogg.se/
Postat av: Fru P

Hi hi Nina, läser din kommentar med stort leende på läpparna o tår i ögonvrån. Va härlig du är!! Ja, genen är nog lite finsk tror jag banne mig... jag har ju lite same i mig och same vs finsk? Släkt va fan ;)



Och ja, Anders vet nog bara en bråkdel om hur det egentligen är, även om han sett o hört det när det varit pikar!



Och ja gumman, självklart skall du få komma ut o njuta av pooldäcket du med :) Varför inte boka en dag i sommar nu på en gång??? Blogg-träff äntligen? Innan semestrar o skit?



Puss.

2011-04-07 @ 12:55:11
Postat av: A

Puh! Kände att jag nästan blev lite andfådd bara av att läsa... :)

2011-04-07 @ 14:53:35
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: Anders Ingvar

Får för mig att barnveckorna blir en picknick jämfört med veckorna då Malins tjejkompisar hänger på pooldäck och kräver snabb service från kökshjälpen (jag).

2011-04-07 @ 17:48:16
Postat av: Grannen

GRÄNS på PRRRRRRRRRÄKT :) Faaan va bra du är oavsett!!

2011-04-07 @ 20:40:37
URL: http://ibubblans.blogg.se/
Postat av: Ida

Oj vilket schema :O fullrulle hela tiden, hoppas du kan börja sova bättre också :)

2011-04-07 @ 23:00:33
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Anders, du har så rätt så rätt! :-)

Å du, Fru P... Du fixar veckorna med glans och bravur. Sällan eller aldrig måste jag säga som du klagar varken här eller på fejjan, du ser positivt på saker och ting och det hjälper en och laddar med positiv energi!

Har ju aldrig sett nån bild på en tjurig unge hos dig heller så det smittar nog av sig på dom små, lika glada för livet som deras mamma! :-)



Puss på dig tjejen och ha en underbar helg om vi inte hörs innan!

Alexandra

2011-04-07 @ 23:02:29
URL: http://nennesblogg.webblogg.se/
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!



BOOOOOOOOOOOKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!



Och Anders erbjuder sig själv att serva så ja för fan, vi bokar för faaaasen!!!



PUSS PUSS PUSS

2011-04-08 @ 20:24:35
URL: http://niiinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0