Så blev det höst?!


Sjukt. Är inne på min sista semestervecka (känns som att jag haft semester i flera år nu) och ja, det känns att semestern snart är slut. Ty sommaren verkar också vara det.


Det är kallare. Björkarna har börjat få gula löv. Dagis o fritids har öppnat igen. Solbrännan börjar blekna bort. Facebook-uppdateringarna känns bittrare. Det är fler bilar på parkeringarna. Virus o snuva kryper på barnen.

Jag är, tack o lov, en sucker för hösten. Det är nog min favoritårstid. I synnerhet början på hösten då allt är så färgglatt o vackert, luften klarare och så får man ju sätta på sig favoritjeansen, bootsen o skinnpajen :)

Sommaren i alla ära, solbränna i all ära och semester i all ära men visst tusan är det skönt att komma tillbaka till verkligheten också?!

Ser fram emot skolstart. Jag minns själv hur pirrigt o roligt det var när man efter sommarlovet skulle sätta sig i skolbänken igen. Nytt läsår. Nya klasskompisar. Nya ämnen. Nya utmaningar.

Äldsta börjar nu trean! Sista året på lågstadiet. HUR STORT ÄR INTE DET?!!

Fröken Mitten börjar ettan. Det är ju kanske ÄNNU större :) Nu skall de flyttas från att sitta i ring på golvet till att få varsin skolbänk. Varsitt skåp. Ny lärare och läxor!

Lilla Hon börjar sista året på dagis! Stora lilla tjejen! Ett år till, sedan förflyttas lillan till "andra sidan staketet".

Oj oj oj. Vilka stora barn jag börjar få!! Och roligare blir det!

Hade ett MAGISKT samtal med Äldsta ikväll när jag lade henne. Hon låg där i sin säng, jag satt på sängkanten o vi snackade om massor av saker... Hon är så klok, så vacker och så fantastisk.

Alla våra tidigare gräl är som bortblåsta. Vi har inte bråkat på jättelänge nu och man märker att hon är STOR och förstår så mycket mer. Ett jätteplus i vårt liv.

Visst är det underbart med småbarn. Visst är de extremt söta när de är så där små o gosiga, med kroppar som små Buddhas, med gurglande språk och fjunigt hår... men jag hävdar bestämt att det bara blir roligare och roligare. Samt enklare och enklare!

Nu är Fröken Mitten inne i en otroligt krävande fas däremot. Hon skall fylla sju i vinter så den berömda "sexårstrotsen" (Hatar egentligen allt som som nämns med "trots", man har väl bara sina känsligare perioder... inte sant? Någon som hört talas om 37-årstrots? Nä, just det...) är mitt i sitt esse och hon bryter ihop av minsta lilla. Allt är fel. Jag är ALLTID arg på BARA henne. I hennes lilla värld.

Varje kväll när jag lägger henne är jag MYCKET tydlig med att säga hur mycket jag älskar henne och att jag skäller på henne bara för att si och så... att jag älskar henne mer än själva livet oavsett vad.

Lilla Chefen... Jag menar Lilla Hon fyller fem om ett par veckor och hon har också sina perioder, såklart. Precis som vi alla har.


Nu skall jag gå o lägga mig. Tröttare än så här kan jag inte minnas att jag varit (det har jag med all säkerhet men just nu känns det som att denna dag toppar allt).

Så... tills vi hörs igen. Natti natti.





Kommentarer
Postat av: Alexandra

Ååååh, vad lycklig jag blev när jag såg ett alldeles färskt inlägg i din underbara blogg!!!



Jag älskar bebisar, blir alldeles varm i hjärtat när jag ser en skrynklig liten parvel och skulle kunna sitta i timmar och bara gosa. Men visst är det roligare när dom blir äldre, det är kul att fälja ett barns utveckling! Tänker på min systerdotter som fyller 1 år om 2 veckor(shit, var tar tiden vägen liksom?!), 1 år är en underbar ålder och hon har lärt sig nya saker varje gång man träffas. Just nu är race med "lära gå vagn" hennes favoritsyssla och när man ser henne tulta fram med rumpan rätt ut kan man inte annat än smälta!



Dina flickor har ju underbara personligheter alla tre vad jag förstår och det måste vara helt fantastiskt att se dom utvecklas från liten parvel till flicka! Spännande men jag förstår också att det stundtals är kämpigt med barn som inte vill som man själv vill! ;-)

Men som du säger, alla har vi våra perioder! :-)



Nu ska jag också nanna kudden och jag hoppas du sover gott redan!



Puss o Kram vännen och njut nu riktigt ordentligt av din sista semestervecka! <3

2011-08-09 @ 23:39:55
URL: http://nennesblogg.webblogg.se/
Postat av: A

Håller med om att små bebisar är ljuvliga, men de blir ju bara roligare och roligare ju äldre de blir.

Sonen, precis som din lilla Hon, börjar sista året på dagis nu. 5 år och jeeeezzzzus vad han försöker testa gränser och provocera. Kalla det trots eller jobbig period, men det hör ju till utvecklingen. Man får bara försöka vara lugn, pedagogisk och gränsdragande. Fast ibland rasar man ju till en 5-årings nivå själv. :D

Vi är också noga med att, efter alla små bråk som uppstår i stort sett varje dag just nu, tala om hur mycket vi älskar honom. :)

Dottern börjar gymnasiet nästa vecka! Det känns helt absurt!

Vart tog tiden vägen, liksom? Min lilla tjej? Snart 16 och bara vackrare och mognare för varje dag.

Där märks ju "tonårshumöret" ibland. Men även det är ju en utveckling och ett steg mot vuxenlivet och "frigörandet".



Ha en skön sista semestervecka! :)

2011-08-11 @ 09:07:14
URL: http://minsoffa.blogg.se/
Postat av: Nina "Morgonpigg 3 barnsmamma"

Ja... helt klart så blir det enklare ju äldre dom blir. Nu när mina är teenagers har jag fått erfara en annan jobbighet. Det var värre än jag trodde.... nu är dom som sex emellanåt men ändå 15, hormonerna har tågat in och det gäller att hänga med i svängarna, det går fort i hockey! Usch... jag bävar i detta nu för första fyllan, första riktiga kärleken, första sexet och allt det där. BLÄ... eller JIPPI! Det kanske blir härligt.... ;) Tänk positivt Nina!



Jag försöker njuta av min BUDDHA bebis så mycket jag kan för jag vet hur fort det går. Höll i en nyfödd för första gången på länge häromdagen och vet du Pendlis. JAG KÄNDE ATT JAG VAR KLAR! No more babies.... ingen PLOMMONPULLA inget SUUUUG och jag är så inihelvetes glad för det. :)



Puss mitt hjärta!

2011-08-15 @ 14:09:17
URL: http://niiinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0